În primul rând ceea ce ar trebui să știi este faptul că potrivit art.1 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, legiuitorul a stabilit următoarele: „Orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, de către o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri, se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim şi repararea pagubei ce i-a fost cauzată. Interesul legitim poate fi atât privat, cât şi public.”
Ca atare, ori de câte ori o persoana se consideră vătămată în drepturi prin nesoluționarea unei cereri sau prin refuzul autorității de a emite un act administrativ, se poate adresa instanței de contencios administrativ în scopul recunoașterii dreptului pretins sau în scopul obligării autorității publice să emită actul administrativ.
Cu toate acestea, ceea ce trebuie să știi este că o acțiune de obligare a autorității publice la emiterea unui act administrativ poate fi introdusă într-un termen de 6 luni.
Termenul de 6 luni este un termen de prescripție și se calculează de la momentul la care ți s-a comunicat refuzul nejustificat, sau de la momentul nesoluționării în termenul legal a cererii depuse la autoritatea publică competentă.
Cu titlu de consecință, în situația expusă, calitatea de reclamant o poate deține, potrivit dispozițiilor art. 1 din Legea nr. 554 /2004, orice persoană care se considera vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim.
Într-un astfel de context, acțiunea va fi formulată împotriva autorității publice care refuză soluționarea cererii reclamantului în termenul prevăzut de lege.
Mai mult decât atât, de reținut este faptul că, potrivit dispozițiilor art.16 din Legea nr. 554/2004, reclamantul va putea chema în judecată inclusiv persoana fizică, respectiv funcționarul public care a refuzat să emită actul, dacă prin acțiunea formulată se urmărește și obligarea persoanei culpabile la plata unor despăgubiri pentru prejudiciul cauzat. Persoana acționată astfel în justiție îl va putea chema în garanție pe superiorul său, respectiv de la care persoana care a primit ordinul scris să nu elaboreze actul administrativ solicitat de reclamant.
Cu titlu de consecință, în măsura în care te afli într-o situație în care consideri că ai fost prejudiciat în drepturi de către autoritatea publică competentă să soluționeze cererea înregistrată, află că un avocat de drept fiscal te-ar putea ajuta să obții dezideratul propus.
Într-o astfel de situație, avocatul ales de tine, va putea demara întreaga procedură, context în care acesta va formula plângerea prealabilă în fața autorității publice competente, va ține evidența termenelor de prescripție sau de decădere, va formula și va depune acțiunea în fața instanței de contencios administrativ și va asigura asistența și reprezentarea ta în fața instanței de judecată la fiecare termen de judecată stabilit.
Programează o sedință de consultanță cu un avocat drept fiscal Timișoara și ia atitudine în sensul apărării drepturilor și intereselor tale!
SAUCĂ&PARTNERS