Telemunca reprezintă forma de organizare a activității profesionale, prin care salariatul iși realizează atribuțiile de serviciu în alt loc decât cel organizat de angajator, folosindu-se de tehnologia informației si comunicațiilor.
Este important de stiut că angajatorii care permit telesalariatilor să lucreze din străinatate se expun anumitor riscuri.
De regulă, potrivit dispozițiilor cuprinse în contractului individual de muncă angajatul are loc fix de muncă.
Totuși, de comun acord se poate încheia un act adițional cu clauză de telemuncă, în care angajatul are prevăzut locul de muncă la domiciliul propriu.
Conform unor noi modificări legislative din legea telemuncii – respectiv Legea 81/2018 în forma actuală nu mai impune obligativitatea declarării locației de telemuncă în cadrul actului aditional.
- Cum se poate realiza un astfel de acord?
Faptul că telesalariatul va presta activitatea exclusiv de la propriul domiciliu trebuie agreat contractual.
În acest caz se poate încheia un act aditional cu clauza de telemunca , fară a se menționa locația derulării sarcinilor de servciu, completând cu câteva clauze diferite reîntoarcerea la locul de muncă fix, daca angajatorul doreste acest lucru.
- Care sunt riscurile unui astfel de acord ?
Este important să aveți în vedere faptul că pentru a reveni la muncă în formă fixă, trebuie semnat din nou un act adițional. Astfel există următoarele riscuri:
- Salariatul poate refuza să vină la birou, la ședințe, în cazul în care îi este solicitat acest lucru de către angajator sau dacă acesta are nevoie de salariat la locul fix de muncă;
– Salariatul poate să nu mai dorească ( să refuze ) să se întoarcă la locul fix de muncă/de la domiciliu. Avem cazuri concrete, în care salariații unei firme au refuzat să se întoarcă la solicitarea conducerii, atunci când a fost nevoie de ei fizic, motivând că până la finalul anului au un act aditional de telemuncă și refuzând să semneze actul aditional de reîntoarcere.
Pentru a limita riscurile si costurile aditionale, angajatorii trebuie să analizeze atent fiecare situație de telemuncă din străinătate. Are relevanță mare ce condiții pot oferi angajatorii, precum și legislatia din țara-gazda.
De asemenea, înainte de începerea telemuncii în străinatate, este important să se definească în mod clar toate aspectele legale, informatiile legate de echipamente, responsabilităti și costuri.
In cadrul echipei SAUCA&PARTNERS, exista un avocat specializat de dreptul muncii, cu peste 15 ani experiență în acest domeniu, care va poate îndruma in ceea ce privește toate actele si litigiile de dreptul muncii.