Din cauza temerii că din momentul sistării stării de urgență și, ulterior, al stării de alertă, mulți angajați nu îndeplineau condițiile pentru a fi eligibili pentru șomajul obișnuit, Guvernul României a adoptat O.U.G. nr. 70/2020 în care se prevede că perioada în care angajatul a fost în șomaj tehnic este considerată vechime pentru a putea obține șomajul obișnuit.
Menționăm că doar șomajul tehnic din perioada stării de urgență și/sau a stării de alertă este considerat vechime în muncă petru obținerea șomajului obișnuit.
Art. 2 din O.U.G. 70/2020 prevede că:
„ Prin excepție de la prevederile art. 34 alin. (1^1) lit. a) și ale art. 35 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj, cu modificările și completările ulterioare, perioada de suspendare a raporturilor de muncă în temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pe perioada stării de urgență și a stării de alertă instituite potrivit legii, se ia în calcul la stabilirea stagiului de cotizare de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii pentru indemnizația de șomaj ”.
Vă aducem la cunoștință că pentru a obține șomajul obișnuit, un salariat rămas fără locul de muncă trebuie să îndeplinească următoarele cerințe:
• vechime în muncă de cel puțin 12 luni în ultimele 24 de luni de dinaintea înregistrării cererii de ajutor de șomaj.
• nu realizează venituri sau realizează din activități autorizate potrivit legii venituri mai mici decât indemnizația de șomaj;
• nu îndeplinesc condițiile de pensionare, conform legii;
• sunt înregistrați la agențiile pentru ocuparea forței de muncă în a căror rază teritorială își au domiciliul sau, după caz, reședința, dacă au avut ultimul loc de muncă ori au realizat venituri în acea localitate.