Poate ca ne-am pus de multe ori intrebarea: cum ar fi sa muncim de acasa ? Care ar fi beneficiile si care ar fi dezavantajele unei astfel de munci si cum am putea sa ne adaptam unui program de munca neregulat? Insă, de curand au inceput sa apara pe piata romaneasca de munca si mai multe variante ale muncii la domiciliu, printre care si telemunca.
Insa care este diferenta sau diferentele intre munca la domiciliu si telemunca, asa cum sunt ele prevazute in Codul Muncii si asa cum sunt percepute de angajator si de catre angajat?
Sa incepem prin a nota ca munca la domiciu este prevazuta in Codul Muncii inca de la publicarea acestuia si este practic o alta forma a muncii la distanta. Astfel, Articolul 108 al Codului Muncii se rezuma la definirea salariatilor cu munca la domiciliu ca fiind acei salariati care isi indeplinesc, la domiciliul lor personal, atributiile specifice functiei pe care o detin. Alte caracteristici importante ale muncii la domiciliu sunt :
- Aceasta poate fi desfasurata de orice tip de salariat, in masura in care activitatea acestuia permite munca de la domiciliu
- Trebuie sa existe un contract de munca la domiciliu si acesta trebuie sa fie inregistrat in REVISAL
- Salariatii isi pot stabili singuri programul de lucru, atat timp cat se respecta prevederile din Codul Muncii si cele din contractul de munca la domiciliu
- Angajatorul va trebui sa pastreze o evidenta a pontajului salariatilor, a orelor de munca prestate zilnic, in conformitate cu activitatea specifica desfasurata de catre acestia
- Angajatorul va trebui sa asigure securitatea si sanatatea salariatilor sai in orice aspect legat de prestarea serviciilor catre acesta
- Contractul de munca la domiciliu contine si prevederea ca salariatul lucreaza la domiciliu, insa angajatorul poate controla activitatea salariatului sau, dar si materiile prime utilizate in activitate si produsele finite realizate de acesta
- Un astfel de contract de munca poate fi incheiat pe perioada nedeterminata, prin exceptie putand fi incheiat pe perioada determinata.
Telemunca, pe de alta parte, este introdusa in legislatia romaneasca prin Legea 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca. Aceasta este definita ca fiind o forma de organizare a muncii prin care activitatea se poate desfasura, cel putin o zi pe luna intr-un alt loc decat sediul social sau punctul de lucru , fiind realizata de catre un angajat de la distanta, in mod regulat si voluntar, cu ajutorul tehnologiei informatiilor si comunicatiilor. Persoana care desfasoara activitatea in aceste conditii se numeste telesariat si isi desfasoara activitatea in baza unui contract individual de munca sau al unui act additional la acesta.
Care sunt insa caracteristicile notabile ale telemuncii? Ei bine, ele sunt, dupa cum urmeaza:
- Ea poate fi desfasurata oriunde, iar angajatul poate avea acces la mijloace de telecomunicatii si tehnologia informatiei
- Poate fi desfasurata de orice tip de salariat, in conditia amintita mai sus
- Se poate incheia un contract individual de munca, cu precizarea expresa a telemuncii si a locurilor de unde se desfasoara aceasta, dar si cu obligatia de a lucra cel putin o zi in acest regim
- Programul de lucru se stabileste de acord comun cu angajatorul, iar orele suplimentare se pot efectua de catre salariatii cu norma intreaga cu acordul acestora
- Ca si pontaj, acesta va fi intocmit conform prevederilor din contract
- De asemenea, angajatorul este obligat sa :asigure mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamente de munca sigure, sa instaleze si sa verifice echipamentul de munca necesar, dar si sa asigure o instruire adecvata a angajatului in domeniul in cauza
- Datorita faptului ca aceste contracte pot fi incheiate si in regim part-time, angajatorul trebuie sa se asigure ca angajatul nu este insa izolat si are contact cu colegii de munca.
Din punct de vedere al tratamentului fiscal, ambele activitati sunt venituri din salarii, supuse impozitului pe venit si contributiilor sociale obligatorii, iar perioada de activitate in cadrul contractelor de telemunca si munca la domiciliu se considera vechime in munca si perioade de stagiu pentru asigurarile sociale de stat – pensie si sanatate.
Daca aveti in vedere incheierea unor astfel de contracte insa, trebuie sa apelati intai la un cabinet de avocatura specializat pentru a afla toate noutatile in domeniu, iar noi, cei de la Sauca & Partners, va asteptam cu sfaturi pertinente si consultanta juridica obiectiva.