O problemă controversată în legislația și practica recentă a privit situația actelor administrative adoptate sau emise înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ și mai exact dacă acestea pot sau nu să fie atacate în contencios în aceași măsură ca și actele emise după intrarea în vigoare a acestei legi .
Astfel, prin Decizia ICCJ nr. 9/2021, publicată în Monitorul Oficial nr. 976/2021, pronunţată de Completul pentru soluţionarea recursurilor în interesul legii (RIL), obligatorie odată cu publicarea în Monitorul Oficial s-a decis faptul că orice act administrativ poate fi atacat în contencios, chiar și cele emise anterior intrării în vigoare a Legii nr. 554/2004, respectiv anterior datei de 6 ianuarie 2005.
Decizia, pronunțată ca urmare a formulării unui RIL în acest sens, tocmai pentru a pune punct practicii neunitare cu privire la acest subiect concluzionează următorul aspect : “[î]n interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, excepţia de nelegalitate poate fi invocată şi cu privire la actele administrative cu caracter individual adoptate sau emise anterior intrării în vigoare a Legii nr. 554/2004”.
Conform Legii nr.554/2004 persoana care este vizată de un anume act administrativ poate să îl atace în instantă, având la îndemână posibilitatea anulării lui cât și a dreptului de a cere despăgubiri. De asemenea, și persoana care nu este vizată direct de actul administrativ respectiv va putea să se prevaleze de procedura în fața instanței de contencios administrativ.
Concluzionând, orice act administrativ poate fi atacat în contencios, chiar dacă a fost emis înainte de anul 2005. Decizia ICCJ devine astfel aplicabilă, odată cu publicare sa în Monitorul Oficial.