Sunteți un viitor antreprenor în domeniul imobiliar și nu cunoașteți pașii pe care trebuie să îi parcurgeți pentru a începe să construiți în deplină legalitate?
Sunteți o persoană fizică care dorește să își edifice o locuință pentru propria familie?
Indiferent de poziția dvs., trebuie să cunoașteți care sunt documentele solicitate de autorități în baza cărora veți avea dreptul să începeți a edifica:
- Primul document pe care trebuie să îl solicitați autorităților locale este certificatul de urbanism. Acesta este un document ce se eliberează de primăria din localitatea în care va fi amplasată construcția. Reprezintă un act informativ care face cunoscut solicitantului regimul juridic, economic și tehnic al imobilului, precum și lista tututor avizelor și acordurilor pentru viitorul imobil.
Care sunt documentele necesare pentru eliberarea certificatului de urbanism?
- a) cerere-tip, care cuprinde: elemente de stabilire a identității solicitantului, elemente care permit identificarea imobilului pentru care se solicită emiterea certificatului de urbanism( se anexează extrase din registrul de Carte Funciară), elemente care relevă scopul emiterii certificatului de urbanism( se specifică proiectul pe care solicitantul dorește să îl realizeze. Exemplu: casă monofamilială parter +un etaj);
- b) planuri cadastrale/topografice , cu evidențierea imobilelor(plan de încadrare în zonă și plan de situație);
- c) dovada plății unei taxe pentru eliberarea certificatului de urbanism.
În situații deosebite: când informațiile prevăzute în documentațiile de urbanism și de amenajare a teritoriului sunt insuficiente, proiectul pe care dorește să îl realizeze solicitantul este de o anumită anvergură sau când se solicită o derogare de de la prevederiile documentației de urbanism, emitentul certificatului de urbanism poate cere suplimentar, chiar prin conținutul certificatului: elaborarea, în condițiile legii, a unui P.U.Z( numai după un aviz de oportunitate din parte autorităților competente) sau a unui P.U.D., studii de specialitate( circulație, peisagistică ), avize de la autoritățile abilitate pentru zonele asupra cărora s-a impus un anumit regim de protecție sau de restricții pentru edificare(protecția monumentelor istorice, protecția zonelor naturale, zonele cu trafic aerian, ansambluri cu caracter militar, zone arheologice, etc.).
- Realizarea studiului geo-tehnic. Precizăm că acest document nu este obligatoriu în toate situațiile, dar dacă intenționați să edificați o hală industrială, spre pildă, mai mult ca sigur că autoritățile vă vor solicita un asemnea studiu.
Acest tip de studiu preliminar obținerii autorizației de construire oferă informații esențiale despre: capacitatea solului de a susține viitoarea clădire, detalii precum adâncimea maximă de îngheț, permeabilitatea solului, structura lui în adâncime, compoziția și incluziunile.
III. Proiectul tehnic al construcției. Acesta cuprinde documentația scrisă și desenată care este eliberată la solicitarea beneficiarului, în baza unui contract, de către cadrele tehnice de specialitate, cum sunt arhitectul, inginerul proiectant, etc. Proiectul tehnic cuprinde o parte scrisă și una desenată. Partea scrisă este formată din memorii și caiete de sarcini, iar cea desenată din planuri care descriu și detaliază construcția. Proiectul tehnic se compune din 3 mari clase: proiect tehnic de arhitectură, proiect tehnic de rezistență și proiect tehnic de instalații.
- Realizarea proiectului pentru autorizarea executărilor de construire. Proiectul pentru autorizarea executarea lucrărilor de construire (PAC) este un element cheie al procesului de autorizare, alături de certificatul de urbanism şi acordurile şi avizele stabilite de autoritatea emitentă a autorizaţiei de construire.
PAC este extras din proiectul tehnic şi se elaborează în conformitate cu conţinutul-cadru prevăzut în anexa nr. 1 a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie, în concordanţă cu cerinţele certificatului de urbanism, cu conţinutul avizelor şi al acordurilor cerute prin acesta.
- Eliberarea autorizației de construire.
Conform art. 7 din Legea privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, autorizația de construire se eliberează în termen de 30 de zile de la depunerea documentației care cuprinde:
- Certificatul de urbanism;
- Titlul asupra imobilului, extrasul de plan cadastral, extrasul de carte funciară;
- Documentația tehnică;
- Avizele și acordurile stabilite prin certificatul de urbanism;
- Dovada achitării taxelor privind emiterea certificatului de urbanism și a autorizației de construire;
Trebuie făcută precizarea că în materia urbanismului și a amenajării teritoriului nu se aplică procedura aprobării tacite.
Aveți nevoie de un specialist care să se ocupe de toată partea juridică pentru proiectul dumneavoastră? Avocații specializați în imobiliare și urbanism de la SAUCĂ & PARTNERS sunt alături de dumneavoastră cu cele mai inovative soluții juridice.