În cazul șoferilor de transport rutier international, în practică s-a pus următoarea întrebare:
Șoferilor li se acordă indemnizația de detașare transnațională sau indemnizația de mobilitate?
Prin Legea 16/2017, indemnizația specifică detașării transnaționale este definită ca fiind destinată asigurării protecției sociale a salariaților și se acordă pentru compensarea inconveniențelor cauzate de detașare (îndepărtarea salariatului de mediul său obișnuit).
Prin dispozițiile prevăzute în Codul Muncii, clauza de mobilitate este definită ca acea clauză, ce poate fi introdusă în contractul individual de muncă, prin care părțile stabilesc că, având în vedere specificul muncii, executarea obligațiilor de serviciu de către salariat nu se face într-un loc stabil. Într-o asemenea situație, salariatul beneficiază de prestații suplimentare în bani sau în natură ( adica indemnizația de mobilitate ).
Codul fiscal a fost modificat, astfel încât cele două indemnizații, precum și cele de delegare și detașare, să aibă același tratament fiscal, începând cu veniturile aferente lunii mai 2022.
Indemnizația de mobilitate este aplicabilă de regulă aplicabilă mai mult pentru categoriile de salariați care, la sfârșitul zilei, se întorc și acasă ( spre exemplu agenții de vânzări) .
În concluzie, în baza celor analizate având în vedere că șoferii nu lucrează într-un loc de muncă fix, că de regulă lucrează în cadrul altei țări – indemnizația acordată lor trebuie să distanțarea acestui salariat de locul său. Astfel, li se acordă o indemnizație de detașare transnațională.
În cadrul echipei SAUCA&PARTNERS, există un avocat specializat de dreptul muncii, cu peste 15 ani experiență în acest domeniu, care va poate îndruma in ceea ce privește toate actele si litigiile de dreptul muncii.