Telemunca – noi reglementări în starea de alertă
Ce este telemunca ?
Telemunca este forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat și voluntar, iși îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informației si comunicațiilor, iar telesalariatul este orice salariat care desfășoară activitatea in aceste condiții.
Activitatea de telemuncă se bazează pe acordul de voință al părților si se va stipula în mod expres:
- Prin contractul individual de muncă odată cu incheierea acestuia pentru personalul nou-angajat sau
- Prin act aditional la contractul individual de muncă existent pentru personalul deja angajat;
În contextul actual , pe durata stării de alertă, angajatorul poate dispune munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, acolo unde specificul activității permite, cu respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă, în mod unilateral.
Astfel angajatorul are obligația să asigure mijloacele aferente tehnologiei informației și comunicațiilor și/sau echipamentele de muncă sigure necesare prestării muncii, părțile putând conveni printr-un acord scris inclusiv să fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea condițiilor de utilizare.
Mai trebuie precizat și faptul că în situaţia în care nu se poate desfăşura activitatea de către salariat în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu şi în vederea evitării aglomerării transportului public, angajatorii din sistemul privat, autorităţile şi instituţiile publice centrale şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, precum şi regiile autonome, societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile la care capitalul social este deţinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, având un număr mai mare de 50 de salariaţi, au obligaţia organizării programului de lucru astfel încât personalul să fie împărţit în grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferenţă de cel puţin o oră.
In cadrul echipei SAUCA&PARTNERS, exista un avocat specializat de dreptul muncii care va poate îndruma in ceea ce privește toate actele de dreptul muncii.