Regulamentul intern este un document pe care angajatorii sunt obligați să-l întocmească la scurt timp după ce-și încep activitatea.
Codul muncii prevede că regulamentul intern trebuie întocmit de către angajator, după ce acesta se consultă cu reprezentanții salariaților, în cel mult 60 de zile de la data înmatriculării la Registrul Comerțului.
In practica, Regulamentul intern este întocmit de către Angajator si transmis spre analiza către reprezentanții salariaților, daca aceștia sunt aleși de către salariați.
In momentul in care o persoana se angajează in cadrul unei entități juridice, aceasta ia la cunoștința prin semnătura conținutul Regulamentului intern.
Sunt societăți, care aleg ca regulamentul intern sa fie afișat la sediul angajatorului sau sa fie afișat la punctul de lucru al societății.
Important :
Sauca & Partners recomandă clienților sa întocmească un regulament intern împreuna cu o persoana specializată, întrucât regulamentul intern conține atat părți specifice, particulare care se aplica doar societății in sine si care se aplica in funcție de obiectul de activitate al societății, cat si părți legale.
Un regulament intern descărcat de pe internet si completat cu datele de identificare ale societății, nu va protejează in cazul in care aveți de făcut o procedura de evaluare profesionala sau in cazul in care trebuie sa procedați la concedierea disciplinara a unui salariat.
Ce fel de informații trebuie să avem într-un regulament intern?
Regulamentul intern conține un set de capitole obligatorii stabilite de Codul Muncii si verificate de către ITM :
- reguli privind protecția, igiena și securitatea în muncă în cadrul unității;
- reguli privind respectarea principiului nediscriminării și al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnității;
- drepturile și obligațiile angajatorului și ale salariaților;
- procedura de soluționare a cererilor sau a reclamațiilor individuale ale salariaților;
- reguli concrete privind disciplina muncii în unitate;
- abaterile disciplinare și sancțiunile aplicabile;
- reguli referitoare la procedura disciplinară;
- modalitățile de aplicare a altor dispoziții legale sau contractuale specifice;
- criteriile și procedurile de evaluare profesională a salariaților.
Codul muncii conține, in mod particular referiri la informațiile care ar trebui să se regăsească în regulamentul intern.
De exemplu, este important ca si Regulamentul intern sa conțină informații privind :
- Sporul pentru munca suplimentara
- Sporul pentru munca in zilele de repaus săptămânal
- Modalitatea de acordare a pauzelor de mase
- Modalitatea de verificare prealabila a aptitudinilor salariale
- Durata concediului fără plata si modalitatea de acordare a zilelor de concediu fără plata
- Ajutoarele sociale acordate salariaților
- Zilele libere plătite acordate salariaților in anumite cazuri
Fiecare modificare legislativa trebuie inserata si implementata in cadrul Regulamentului intern.
De exemplu, este obligatoriu sa fie inserat in Regulamentul intern:
- ca fumatul este interzis in spatiile publice închise,
- ca salariatul trebuie sa aibă o copie a contractului sau de munca, la locul sau de munca,
- ca fiecare societate trebuie sa aibă o condica de prezenta atât la sediul social, cat si la fiecare punct de lucru.
In regulamentul intern trebuie introdusa posibilitatea angajatorului de a avea telesalariați, conform modificărilor legislative apărute in anul 2018.
- Trebuie sa faci o procedura de cercetare disciplinara?
- Trebuie sa recuperezi o dauna făcută de salariat care a adus prejudicii societății ?
- Trebuie sa desființezi 2 posturi pentru motive economice?
- Se închide un punct de lucru si trebuie sa procedezi la concedieri colective?
Un regulament de ordine interioara bine redactat de un specialist , te ajuta , in astfel de situații!
Dacă doriți un avocat care să vă apere drepturile și interesele nu ezitați să ne contactați! Cabinetul de Avocatură SAUCA & PARTNERS este permanent la dispoziția dumneavoastră!