În ultima perioadă, programul de lucru în regim de telemuncă a devenit un cadru normal pentru mulți dintre salariații din România.
În cadrul acestui articol, vă vom prezenta care este reglementarea actuală a telemuncii și în ce constă aceasta, atât din prisma regimului fiscal, cât și din perspectiva riscurilor pentru angajatori.
Prin O.U.G. nr. 36/2021 s-a eliminat conditia anterioara ca activitatea să se desafășoare în regim de telemunca ”cel putin o zi pe luna”.
Astfel, în prezent legea nu mai precizează câte zile pe lună munca trebuie să se desfășoare la distanță, important este ca acest mod de prestare a activitații să nu aibă caracter accidental, intamplator, ci salariatul să presteze in mod constant cel putin o parte din activitate de la distanță.
- Este posibil ca salariatul să refuze să lucreze în regim de telemuncă?
Da, este posibil, fără a fi considerat motiv de modificare unilaterală a contractului individual de muncă și fără a putea fi sancționat disciplinar pentru acest refuz.
- Se pot presta ore suplimentare de către telesalariați?
Da, este posibil, la solicitarea angajatorului și cu acordul scris al telesalariatului. Excepție, nu este posbil pentru salariații angajați cu fracțiune de normă. Aceștia din urmă pot presta activitate în regim de telemuncă, dar nu pot presta ore suplimentare.
- Cum poate fi verificată activitatea telesalariatului de către angajator ?
Prin clauzele inserate în contractul individual de muncă, care trebuie să conțină posibilitatea de verificare a telesalariatului de către angajator.
Un alt aspect important este faptul că prin O.U.G. nr. 36/2021 s-a eliminat conditia de a se preciza locul desfasurarii activitatii de telemuncă, deci în prezent telesalariatul poate alege orice loc in vederea desfasurării muncii, dupa cum il poate si modifica oricând, fară notificarea angajatorului.
De asemenea, telesalariatul beneficiază de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne și contractele colective de muncă aplicabile salariaților care au locul de muncă la sediul angajatorului.
Întrucât telesalariatul poate lucra de oriunde, riscul de scurgere a informatiilor confidentiale este mare. Ca urmare, contractul individual de muncă va trebui să cuprinda și aspecte specifice privind obligațiile salariatului de protecție a informatiilor confidențiale.
În cazul clienților am decis sa facem un alt act aditional cu clauza de telemunca , fara a se mentiona locatia derularii sarcinilor de servciu, completand cu cateva clauze diferite reintoarcerea la locul de munca fix, daca angajatorul doreste acest lucru.
Care sunt riscurile unui astfel de acord ?
Este important să aveți în vedere faptul că pentru a reveni la muncă în formă fixă, trebuie semnat din nou un act adițional. Astfel exisistă următoarele riscuri:
- Salariatul poate refuza să vină la birou, la ședințe etc în cazul în care îi solicitați acest lucru și aveți nevoie de el
- Salariatul să nu mai dorească ( să refuze ) să se întoarcă la locul fix de muncă/de la domiciliu.
În cadrul echipei SAUCA&PARTNERS, exista un avocat specializat în dreptul muncii, cu peste 15 ani experiență, care vă poate îndruma și ajuta în orice problemă ivită în acest sens.