Noile modificări din Codul Muncii :
Noul proiect legislativ prevede că semnătura electronică calificată va putea fi utilizată de către angajator în cadrul încheierii contractului individual de muncă, a actelor adiționale și a documentelor aferente securității și sănătății în muncă. De asemenea, va putea fi utilizată și în comunicarea cu instituțiile publice de resort. Cheltuielile cu semnătura electronică vor fi deductibile fiscal.
De ce sunt importante aceste posibile modificări?
Momentan Codul muncii prevede obligativitatea încheierii contractului individual de muncă în formă scrisă, în limba română, cel târziu în ziua anterioară începerii activității de către salariat, obligație ce ii revine angajatorului. De altfel, normele de aplicare a legii securității și sănătății în muncă impun ca rezultatul instruirii angajaților să se realizeze pe suport de hârtie, cu ”pix cu pastă”, în condițiile în care sunt angajatori care desfășoară această instruire a lucrătorilor în fiecare lună, fără a avea posibilitatea să utilizeze formatui electronic.
Conform modificărilor propuse părțile pot utiliza la încheierea contractului individual de muncă, a actului adițional la contract și altor documente emise în executarea contractului individual de muncă, după caz, semnătura electronică. Angajatorul poate suporta cheltuielile pentru achiziționarea serviciilor de emitere a semnăturii electronice utilizată de către angajați pentru semnarea înscrisurilor/documentelor din domeniul relațiilor de muncă/securității și sănătății în muncă. Aceste cheltuielile sunt deductibile fiscal.
Contractele individuale de muncă și actele adiționale precum și înscrisurile/documentele din domeniul relațiilor de muncă/securității și sănătății în muncă, încheiate prin utilizarea semnăturii electronice, se transmit în format electronic în Registrul General de evidență a salariaților, putând fi accesate de către organele de control competente și se arhivează de către angajator cu respectarea prevederilor legale. Organele de control competente au obligația de a accepta, pentru verificare si control, contractele individuale de munca si actele adiționale precum si înscrisurile/documentele din domeniul relațiilor de munca/securității si sanatatii in munca încheiate in format electronic, cu semnătura electronica și pot să solicite ca documentele incheiate cu semnătura electronica să fie transmise și anterior efectuării controlului.
În ceea ce privește raporturile angajatorului cu instituțiile publice, la întocmirea înscrisurilor/documentelor din domeniul relațiilor de muncă/securității și sănătății în muncă, angajatorul poate utiliza semnătura electronică. La încheierea contractului individual de muncă sau a actului adițional la contract sau a altor documente emise în executarea contractului individual de muncă, după caz, părțile trebuie să utilizeze același tip de semnătură, respectiv semnătura olografă sau semnătura electronică, după caz.
Legea securității și sănătății în muncă o să fie de asemenea modificată în așa fel încât dovada instruirii angajaților va putea fi realizată atât în format electronic cât și pe suport de hârtie, iar în cazul folosirii variantei în format electronic, dovada instruirii va fi semnată cu semnătura electronică. Se mai urmărește prin acest proiect și eliminarea accidentelor de traseu din categoria accidentelor de muncă.