Care sunt etapele desființării anumitor posturi din organigrama societății?
Pentru desființarea anumitor posturi din organigrama societății trebuie întocmite o serie de acte despe care vom vorbi în cele ce urmează.
În primă fază vom enumera aceste acte, în ordinea cronologică întocmirii lor, apoi vom trece la o scurtă analiză a fiecăruia dintre acestea.
- Notă de fundamentare
- Hotărârea Adunării Generale a Asociaților
- Preaviz
- Decizia de concediere intemeiata pe art. 65 din Codul Muncii
- Nota de fundamentare reprezintă primul act ce trebuie întocmit pentru începerea procedurii de desființare a unor posturi din organigrama societății, conținutul având caracter de propunere pentru asociații societății.
- Cine are competență de întocmire a notei de fundamentare?
Întocmirea acestui document este în competența administratorului/administratorilor societății respective. Ei sunt responsabilii întocmirii acestui document deoarece este în responsabilitatea lor de a efectua toate operațiunile necesare aducerii la îndeplinire a obiectului de activitate al societății.
Raportat la situația pe care o dezvoltăm, administratorii sunt responsabili de a găsi soluții în cazul în care, din varii motive, societatea este nevoită să-și restrângă numărul de angajați. Cu alte cuvinte, administratorul conduce și reprezintă firma atât pe plan extern, în raport cu terții, cât si pe plan intern, în raport cu angajații societății.
Având în vedere rolul administratorului unei societăți, este firesc faptul ca ei să dețină sarcina întocmirii notei de fundamentare ce are ca obiect propunerea de desființare a anumitor posturi din organigrama societății. În fond și la urma urmei, adminstratorul este cel mai în măsură să motiveze o astfel de procedură care implică consecințe importante de ordin social pentru angajații societății.
- Ce conținut trebuie să prezinte nota de fundamentare?
Nota de fundamentare trebuie să conțină motivarea în fapt a situației care a generat necesitatea desființării unor posturi din organigrama societății.
Este firesc faptul că doar o situație justificată de motive obiective poate să stea la baza unei note de fundamentare care are ca finalitate, ulterior parcurgerii întregii proceduri legale, concedierea anumitor angajați semnatari ai unor Contracte Individuale de Muncă valabile.
Situațiile obiective care pot sta la baza unei asemenea note de fundamentare pot fi situații precum:
- Dezechilibre financiare pentru societatea respectivă ( generate de contextul economic național/global sau de propria eficiență în atingerea scopului pentru care a fost înființată )
- Lipsa de eficiență a anumitor posturi din organigramă în atingerea scopului pentru care societatea a fost înființată
- Crearea unor dezechilibre importante în modul cum societatea respectivă își desfășoară activitatea prin introducerea anumitor posturi în organigramă
- Pierderea unui contract
- Desfiintarea unei linii de productie
- Diminuarea numarului de comenzi dintr-un raport contractual
- Hotărârea Adunării Generale a Asociaților este actul succesor Notei de fundamentare și reprezintă rezultatul hotărârii adunării generale a asociaților, hotărâre luată în baza propunerii înaintate prin documentul prevăzut la punctul 1.
- Cine întocmește Hotărârea Adunării Generale a Asociaților?
Asociații societății în cadrul căreia se dorește reorganizarea posturilor, au sarcina de a analiza propunerea înaintată de administrator prin nota de fundamentare.
Este firesc acest lucru deoarece asociații sunt persoanele care dețin societatea respective, prin urmare sunt primii interesați în mod direct de o astfel de propunere.
Modalitatea prin care se adoptă o Hotărâre AGA este un alt motiv care stă la baza atribuirii acestei decizii asociaților. Avem în vedere faptul că luarea unei hotărâri în cadrul AGA se realizează cu o majoritate calificată, respectiv trebuie să-și exprime acordul majoritatea asociaților și cu majoritatea părților sociale.
Raportat la nivelul de importanță al acțiunii de reorganizare a personalului dintr-o societate, acestă dublă majoritate reprezintă o condiție proporțională cu natura acțiunii în sine. Susținem acest lucru deoarece rezultatul unei hotărâri AGA, în aceste condiții, reflectă în mod cert voința conducerii societății în privința propunerii administratorului.
- Ce conținut are Hotărârea Adunării Generale a Asociaților în această situație?
Hotărârea AGA, raportat la această situație, este structurată în două părți.
Prima parte trebuie să conțină motivarea în drept a părții a doua care prevede hotărârea efectivă a adunării generale a asociaților.
Cu alte cuvinte, după analiza propunerilor din Nota de fundamentare, asociații decid, cu respectarea condiției dublei majorități, asupra stării de fapt și a soluțiilor înaintate de administrator.
Având în vedere faptul că este un act care produce efecte juridice în cadrul societății, nereprezentând doar o simplă propunere precum nota de fundamentare, sunt necesare acele motivări în drept aferente primei părți.
- Preavizul reprezintă documentul care pune în vedere angajaților, vizați de reorganizarea organigramei societății, hotărârea adoptată de adunarea generală a asociaților.
Preavizul este un act care, de la data comunicării lui, declanșează curgerea termenului pentru care angajatul încă se mai află în raporturi de muncă cu societatea.
Comunicarea preavizului în aceste situații este obligatorie raportat la prevederile art. 75 din Codul Muncii care stipulează în beneficiul angajatului un termen de preaviz ce nu poate fi mai mic de 20 de zile lucrătoare. Cu alte cuvinte, prin Contractul Colectiv de Muncă/ Contractul Individual de Muncă se poate prevedea un termen mai mare de 20 de zile lucrătoare în beneficiul angajatului.
Toate cele trei acte descrise succint anterior sunt emise în mod unilateral de societatea care dorește să parcugă o asemenea procedură, nefiind nevoie de consimțământul angajaților vizați de efectele reorganizării organigramei.
- La finalul perioadei de preaviz, angajatorul emite decizia de concediere intemeiata pe art 65 din Codul Muncii, ce are la baza o cauza reala , efectiva si un caracter obiectiv.
Decizia contine motivele de fapt ce stau la baza concedierii, temeiul de drept, instanta competenta unde se poate contesta decizia de concediere, precum si termenul de 45 zile de formulare a unei eventuale contestatii la Tribunal.
Decizia de concediere produce efecte juridice de la data comunicarii catre salariat .
Salariatul concediat din initiativa angajatorului , pentru motive care nu tin de persoana sa, poate beneficia de somaj.
Pentru asistență de specialitate în parcurgerea unei astfel de proceduri de desființare de posturi din organigrama societății, cabinetul de avocatură Saucă&Partners vă este disponibil la nr. de telefon 0756 384 899 sau la adresa de mail info@sauca.ro, program de lucru L-V de la 09:00 la 18:00.