Conform art. 2 alin.(1) din Legea cu nr. 101/2016: „Orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim printr-un act al unei autorităţi contractante sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri poate solicita anularea actului, obligarea autorităţii contractante la emiterea unui act sau la adoptarea de măsuri de remediere, recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim, pe cale administrativ-jurisdicţională sau judiciară, potrivit prevederilor prezentei legi”.
Precizăm că, în virtutea art. 21 alin.(4) din Constituția României: „Jurisdicţiile speciale administrative sunt facultative şi gratuite”.
Astfel, este la libera apreciere a contestatorului dacă recurge la soluționarea contestației de către C.N.S.C. sau de către instanța de judecată.
- Cine are calitatea de contestator?
În astfel de pricini, calitatea de contestator revine, potrivit art. 3 din Legea cu nr. 101/2016 oricărui operator economic care are un interes legitim în legătură cu un anumit contract de achiziție publică sau care a suferit, suferă sau riscă să sufere un prejudiciu ca o consecință a unui act al autorității contractante, de natură să producă efecte juridice ori ca urmare a nesoluționării în termenul legal a unei cereri privind o anumită procedură de atribuire.
- Cine are calitatea de pârât?
Doar autoritatea contractantă poate să aibă calitatea de pârât în astfel de litigii, întrucât actele acesteia fac obiectul judecății.
- Care este competența Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor?
C.N.S.C. este competent să soluționeze contestațiile formulate în cadrul procedurii de atribuire, înainte de încheierea contractului de achiziție publică.
Observație!!!
Depunerea contestației are ca efect suspendarea dreptului de a încheia contractul până la soluționarea contestației de către C.N.S.C.
- Care sunt termenele pentru depunerea contestației?
- 10 zile, începând cu ziua următoare luării la cunoştinţă despre actul autorităţii contractante considerat nelegal, în cazul în care valoarea estimată a procedurii de achiziţie publică/sectorial sau de concesiune este egală sau mai mare decât pragurile valorice în raport cu care este obligatorie transmiterea spre publicare către Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a anunţurilor de participare, potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice, legislaţiei privind achiziţiile sectoriale sau legislaţiei privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii;
- 7 zile, începând cu ziua următoare luării la cunoştinţă despre actul autorităţii contractante considerat nelegal, în cazul în care valoarea estimată a procedurii de achiziţie publică/sectorială sau de concesiune este mai mică decât pragurile valorice în raport cu care este obligatorie transmiterea spre publicare către Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a anunţurilor de participare, potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice, legislaţiei privind achiziţiile sectoriale sau legislaţiei privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii.
- Contestatorul trebuie să achite în prealabil o taxă judiciară de timbru?
Conform prevederilor Legii 101/2016, atât contestația introdusă la C.N.S.C., cât și contestația depusă la instanța judecătorească este scutită de plata taxei judiciare de timbru, dar contestatorul trebuie să constituie o cauțiune, sub sancțiunea respingerii contestației.
Doriți să contestați un act al unei autorități publice contractante? Sunteți în căutarea asistenței juridice în materia achizițiilor publice? Avocații specializați în dreptul achizițiilor publice de la SAUCĂ & PARTNERS vă stau la dispoziție pentru orice problemă.