Începând cu data de 26 noiembrie 2022 a intrat în vigoare Legea nr. 265/2022 privind Registrul Comerțului și pentru modificarea și completarea altor acte normative cu incidență asupra înregistrării în Registrul Comerțului (denumită în cele ce urmează ,,Legea 265/2022”), aceasta aducând o serie de modificări importante atât procedurilor efectuate de către Registrul Comerțului, astfel cum reiese din denumire, cât și legii de înființare și funcționare a societăților comerciale (,,Legea 31/1990”), cu scopul simplificării și digitalizării circuitului comercial.
Pentru o mai bună și succintă înțelegere a acestor amendamente, le vom grupa după cum urmează: modificări generale aplicabile tuturor formelor de exercitare a activităților comerciale și modificări particulare aplicabile numai anumitor forme de exercitare a activităților comerciale.
1. Modificări generale aplicabile tuturor formelor de exercitare a activităților comerciale
1.1. Prima și cea mai de anvergură modificare dispusă de noua lege o reprezintă introducerea și reglementarea statutului funcției publice de registrator comercial.
- Acesta care va prelua atribuțiile exercitate până în prezent de către directorului general al fiecărui Oficiu al Registrului Comerțului și anume primirea, verificarea și aprobarea/respingerea cererilor de înființare și nu numai a societăților comerciale supuse înregistrării în Registrul Comerțului.
- Împotriva încheierilor emise în urma efectuării unei examinări legale și temeinice de către registrator se poate formula plângere, în termen de 10 zile calendaristice.
- O diferență notabilă față de reglementarea anterioară este dată de faptul că plângerea nu este suspensivă de executare.
1.1.1. Alături de plângere este implementată și procedura îndreptării erorilor materiale pe cale administrativă, prin încheiere, tot de către registratorul comercial, nefiind necesară intervenția instanței de judecată.
1.1.2. S-a introdus posibilitatea Oficiului Național al Registrului Comerțului de a constata, la cerere sau din oficiu, prin registrator și fără a sesiza instanța de judecată, dizolvarea unor societăți, în anumite situații enumerate limitativ:
- în cazul societăților cu durată determinată, la expirarea duratei menționate în actul constitutiv;
- nu mai sunt îndeplinite condițiile referitoare la existența dau durata sediul social;
- a încetat activitatea societății sau nu a fost reluată activitatea după perioada de inactivitate temporară declarată.
Încheierea registratorului prin care s-a constatat dizolvarea societății este lipsită de caracter executoriu și poate fi atacată cu plângere termen de 15 zile.
1.2. Mai mult, este clarificată și procedura de remediere în situația particulară în care o persoană fizică sau juridică este prejudiciată în orice fel ca efect al unei înmatriculări ori printr-o mențiune înscrisă în Registrul Comerțului, anume cererea de radiere.
1.3. Se reglementează calea de a atac a opoziției creditorilor sociali și a oricăror altor persoane prejudiciate prin modificarea actului constitutiv, diferită de cea a plângerii.
- Procedura opoziției fiind distinctă, nu înlătură posibilitatea acționarilor care nu au luat parte la adunarea generală sau care au votat contra și au cerut să se insereze aceasta în procesul-verbal al ședinței să atace în justiție hotărârile adunării generale contrare legii sau actului constitutiv, cerând anularea acestora.
1.4. În plus, s-a stabilit obligativitatea prevederii detaliate a beneficiarilor reali în cadrul actului constitutiv, alături de modalitatea în care aceștia vor exercita controlul asupra societății. Din păcate, legea nu statuează cu exactitate ce se va întâmpla cu declarațiile anuale de beneficiar real care sunt în prezent obligatorii, în speranța că acest aspect urmează a fi clarificat în viitor de legiuitor.
1.5. Legislatorul sprijină digitalizarea în materia operațiunilor Registrului Comerțului, introducând posibilitatea înființării unei societăți sau chiar înregistrarea unei noi sucursale integral în regim online, în principiu fără a fi necesară prezența fizică.
- ONRC va pune la dispoziția publicului formulare-tip necesare înființării oricărui tip de societate, precum actul constitutiv, formular ce va putea fi completat și depus online, sub rezerva deținerii unei semnături electronice calificate emise în condițiile legii.
1.6. Totodată, pentru eficientizarea și reducerea aglomerării documentației în circuitul comercial, anumite aspecte birocratice au fost eliminate, de exemplu declarațiile pe propria răspundere ale fondatorilor sau specimenele de semnătură ale administratorilor.
1.7. O altă noutate cu caracter general este înființarea Comisiei de analiză și practică unitară a ONRC, organism de direcție care va coordona activitatea structurilor teritoriale în vederea implementării și aplicării unitare a legislației în materie.
2. Modificări particulare aplicabile anumitor forme de exercitare a activităților comerciale.
2.1. Societățile cu răspundere limitată vor beneficia de posibilitatea fracționării vărsării capitalului social, spre deosebire de vechea reglementare care prevede obligativitatea vărsării integrale la momentul constituirii.
- S.R.L.-urile pot decide vărsarea inițială a 30% din valoarea capitalului social subscris în maxim 3 luni de la data înmatriculării, sub rezerva neînceperii activității până la vărsarea acestei prime tranșe. Diferența va putea fi vărsată în maxim 12 luni de la data înmatriculării pentru aportul în numerar și în maxim 2 ani de la data înmatriculării pentru aportul în natură.
- Această modificare ține cont de aspectele practice ale realității bancare, procedurile de verificare fiind deseori complexe și necesitând un timp îndelungat.
2.2. Un alt beneficiu acordat R.L.-urilor este eliminarea votului unanim pentru adoptarea hotărârilor care au ca obiect modificarea actului constitutiv, revenindu-se la modelul majorității absolute al asociaților și al părților sociale, exceptând cazul în care în actul constitutiv s-a agreat diferit.
2.3. Spre deosebire de beneficiile acordate societăților cu răspundere limitată, societăților pe acțiuni le va putea fi aplicată pe viitor o nouă sancțiune pentru nerespectarea obligației de ținere a registrului acționarilor conform rigorilor legii, aceasta constând în amendă cuprinsă între 5.000 și 15.000 RON.
Av. Ana-Maria Popescu