Ce reprezintă munca nedeclarată din punct de vedere al legislației noastre ?
Munca nedeclarată reprezintă un fenomen de o gravitate crescută cu care se confruntă societatea, cu consecinţe negative atât asupra lucrătorului, cât şi asupra bugetului de stat, care se manifestă în diferite forme, atât prin nedeclararea către autorităţi a întregii activităţi a salariatului, cât şi prin declararea parţială a activităţii acestuia.
Potrivit legislației noastre ( Art. 15 indice 1 din Codul Muncii ) prin muncă nedeclarată întelegem :
- primirea la muncă a unei persoane fără încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii;
- primirea la muncă a unei persoane fără transmiterea elementelor contractului individual de muncă în registrul general de evidenţă a salariaţilor cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii;
- primirea la muncă a unui salariat în perioada în care acesta are contractul individual de muncă suspendat;
- primirea la muncă a unui salariat cu depăşirea duratei timpului de muncă stabilită în cadrul contractelor individuale de muncă cu timp parţial, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 105 alin. (1) lit. c).
Care sunt noile modificări legislative în ceea ce privește sancțiunile aplicate în cazul muncii nedatorate?
- Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 117/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii a fost reglementat un nou caz de muncă nedeclarată, respectiv primirea la muncă cu depășirea timpului de muncă în cadrul contractelor individuale de muncă cu timp parțial, fiind sancționat cu amenzi de până la 15.000 RON per persoană identificată dar fară a depași valoarea cumulată de 200.000 RON.
- Munca sub-declarată a fost definitiă ca fiind acordarea unui salariu net mai mare decât cel evidențiat de statele de plată și de declarația lunară transmisă autorităților fiscale, sancționată cu amenzi de până la 10.000 RON per persoană identificată fără a depăși valoarea cumulată de 100.000 RON.
- De altfel, perioada în care munca suplimentară se poate compensa prin ore libere plătite este de 90 de zile calendaristice după efectuarea acesteia, iar plata salariului de către angajator cu o întarziere de mai mult de o lună de la data plății reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă.
În cadrul echipei SAUCA&PARTNERS, există un avocat specializat de dreptul muncii, cu peste 15 ani experiență în acest domeniu, care va poate îndruma in ceea ce privește toate actele si litigiile de dreptul muncii