Modificări Legislația muncii privind utilizarea semnăturii electronice, munca la domiciliu, telemunca și securitatea și sănătatea în muncă
Prin Ordonanța de Urgență nr. 36 din 5 mai 2021 s-au adus modificări în legislația muncii în arii precum semnătura electronică, munca la la domiciliu, telemunca și securitatea și sănătatea în muncă, pe care le-am menționat în cuprinsul articolelor anterioare.
În cadrul acestui articol vom puncta principalele beneficii a acestor modificări :
- Semnătura electronică utilizată în relațiile de muncă
- Utilizarea semnăturii electronice
Se poate opta de către angajator pentru pentru utilizarea semnăturii electronice în vederea întocmirii tuturor înscrisurilor/documentelor privitoare la încheierea contractului individual de muncă, pe parcursul executării acestuia sau la încetarea contractului, în condițiile stabilite prin regulamentul intern si/sau contractul colectiv de munca aplicabil. Această semnătură se poate utiliza și în raporturile angajatorului cu instituțiile publice, la întocmirea înscrisurilor/documentelor din domeniul relațiilor de muncă/ securității și sănătății în muncă.
- Arhivarea electronică
Angajatorul va arhiva în arhive electronice contractele individuale de muncă și actele adiționale încheiate prin utilizarea semnăturii electronice, aceastea urmând a fi vor fi puse la dispoziția organelor de control competente, la solicitarea acestora.
- Forma scrisă
Înscrisurile trebuie întocmite în forma scrisă, cerință ad validitatem la încheierea contractului individual de muncă. Aceasta este considerată îndeplinită și dacă înscrisul este întocmit în formă electronică și este semnat cu semnătura electronică.
- Salariatul nu poate fi obligat de angajator să utilizeze semnătura electronică
- Utilizarea aceluiași tip de semnătură la semnarea documentelor ( cea electronică ori olografă)
- Angajatorului poate suporta cheltuielile pentru achiziționarea semnăturilor electronice
- Munca la domiciliu
Prin Ordonanță s-au adus modificări dispozițiilor ce reglementau munca la domiciliu și anume s-a introdus obligația salariaților care desfășoară munca la domiciliu de a respecta și de a asigura confidențialitatea informațiilor și documentelor utilizate în timpul muncii la domiciliu.
- S-a modificat și completat Legea nr. 81/2018 privind telemuncă
– Definiția telemuncii a fost modificată în : „forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, folosind tehnologia informației și comunicațiilor”;
– Angajatorul poate verifica activitatea salariatului prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor, în condițiile stabilite prin contractul individual de muncă, regulamentul intern și/sau contractul colectiv de muncă, după caz;
– Părțile nu mai sunt obligate să includă clauza privind locul/locurile desfășurării activității de telemuncă, în contractul individual de muncă/actul adițional de telemuncă;
–Salariatul are obligația de a respecta și asigura confidențialitatea informațiilor și documentelor utilizate în timpul desfășurării activității de telemuncă;
– Angajatorul are obligația de a asigura condițiile pentru ca telesalariatul să primească o instruire suficientă și adecvată în domeniul securității și sănătății în muncă.
- S-au adus completări în ceea ce privește Legea nr. 319/2006 a securității și sănătății în muncă
Astfel, dovada instruirii în domeniul securității și sănătății în muncă poate fi întocmită:
– în format electronic, prin semnarea cu semnătură electronică avansată sau calificată, însoțită de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului, sau
– pe suport hârtie, prin utilizarea semnăturii olografe.
Prevederile modificate ale Legii nr. 319/2006 vor fi aplicate în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență.