Ca urmare a solicităriilor impuse prin Planul național de redresare și reziliență ( PNRR), au fost adoptate Ordonanța de Urgență nr. 26/2022,precum și Hotărârea de Guvern nr. 375/2022, prin care s-a modificat Hotărârea de Guvern nr. 394/2016 și Anexele nr. 1 și 2 la Hotărârea de Guvern nr. 1/2018, toate aceste acte reglementând domeniul achizițiilor publice.
O modificare de avengură o regăsim în ceea ce privește „contestațiile nejustificate ”, în concret faptul că autoritatea va fi obligată să rețină cauțiunea dată de firmele care pierd aceste contestații.
Astfel, O.U.G. nr. 26/2022, modifică Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor și se adaugă la art. 61^1 după alin. (5) un nou alineat (5^1), având următorul conțunut:
„(5^1) În situația în care contestația depusă în cadrul procedurii de achiziție publică este respinsă, autoritatea contractantă are obligația de a efectua demersurile necesare în vederea reținerii cauțiunii constituită la Consiliu de către operatorul economic care a depus contestația, în vederea și în limita acoperirii prejudiciilor create de întârzierile înregistrate în finalizarea procedurii de atribuire”.
Ce presupune această modificare?
- Faptul că nu oricare dintre contestațiile respinse vor duce automat la reținerea cauțiunii în mod obligatoriu. Articolul vizează doar acele contestații care produc prejudicii prin prin întârzierea finalizării procedurii de atribuire;
- Autoritatea va fi obligată să realizeze demersuri pentru a reține cauțiunea în limita prejudiciilor create și nu în alt scop ( în reglementarea anterioară această obligație nu era prevăzută în mod expres ) ;
Important de menționat în ceea ce privește acest aspect este faptul că vorbim de o obligație impusă de lege, astfel că nerespectarea acesteia poate angaja răspunderea penală pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu prevăzută de art. 297 din Codul Penal.
- Prejudiciile trebuie dovedite, cuantificate într-o măsură previzibilă și pe baza unor criterii obiective.
Concluzionând, întrucât nu pentru orice contestație respinsă se va reține automat și cauțiunea dată, modificarea legislativă nu va reduce într-o proporție semnificativă introducerea acestor contestații.
În cadrul echipei SAUCA&PARTNERS există un avocat specializat în acest domeniu cu peste 15 ani experiență, care vă poate îndruma în orice problemă juridică ivită în acest sens.