Invocarea Excepției de Nelegalitate a unui act administrativ
Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție referitoare la invocarea excepției de nelegalitate a unui act administrativ direct în recurs:
Prin Decizia (nr. 36/2016 privind examinarea sesizării formulate de Curtea de Apel Cluj – Secţia a III-a contencios administrativ şi fiscal, în Dosarul nr. 4.225/117/2014) Înaltei Curți de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, s-a clarificat faptul că excepția de nelegalitate a unui act administrativ cu caracter individual poate fi invocată și soluționată nu doar în prima instanță sau în apel, dar și direct în recurs.
Mai concret, instanța supremă a statuat că, potrivit dispozițiilor art. 4 din Legea nr. 554/2004, excepția de nelegalitate poate fi ridicată și cercetată în cadrul recursului, chiar dacă aceasta nu a fost invocată anterior în fazele procesuale anterioare (prima instanță sau apel).
Potrivit dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ:
„legalitatea unui act administrativ cu caracter individual, indiferent de data emiterii acestuia, poate fi cercetată oricând în cadrul unui proces, pe cale de excepţie, din oficiu sau la cererea părţii interesate.”
Alin. (2) al art. 4 din Legea nr. 554/2004 poate genera anumite dificultăți de interpretare, întrucât face referire la „instanţa învestită cu fondul litigiului...”. Totuși, această problemă nu este imposibil de depășit, având în vedere că noțiunea de „judecată în fondul litigiului” nu se referă doar la judecata în prima instanță, ci include și procesul de judecată desfășurat în cadrul căilor de atac.
Excepţia de nelegalitate, după cum este reglementată de dispoziţiile legale citate, în vigoare în prezent, reprezintă un mijloc de apărare comun.
Conform art. 20 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, instanța de recurs are obligația de a „rejudeca litigiul în fond”. Prin urmare, având în vedere că instanța de recurs poate să analizeze și să soluționeze fondul cauzei, aceasta poate fi considerată o instanță „învestită cu fondul litigiului”, în conformitate cu prevederile alin. (2) al art. 4 din aceeași lege.
Deciziile Curții Constituționale referitoare la constituționalitatea dispozițiilor art. 4 alin (1), (2) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ:
Curtea Constituţională, prin Decizia nr. 1.682 din 17 decembrie 2009, s-a pronunţat cu privire la constituţionalitatea dispoziţiilor art. 4 alin. (1) teza a III-a din Legea nr. 554/2004 respingând, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate:
S-a reţinut că invocarea excepţiei de nelegalitate a unui act administrativ cu caracter individual, în timpul soluţionării litigiului ajuns deja în recurs, nu pune probleme de constituţionalitate : “ o astfel de situaţie îşi găseşte soluţionare legală prin posibilitatea pe care partea interesată o are de a introduce o acţiune directă prin care să solicite verificarea legalităţii actului administrativ respectiv, cu suspendarea consecutivă a soluţionării litigiului principal.”
Raționamentul este similar și în cazul noii reglementări, în care excepția de nelegalitate este judecată de instanța de recurs. Aceasta se va pronunța mai întâi asupra excepției de nelegalitate a actului administrativ individual, iar ulterior va decide asupra fondului cauzei.
De asemenea, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat asupra constituţionalităţii dispoziţiilor articolului 4 alin. (2) din Legea nr. 554/2004, în cadrul Deciziei nr. 267 din data de 7 mai 2014.
În acest caz s-a invocat excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 4 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 554/2004, iar motivul invocat a fost că aceste dispoziții contravin dispozițiilor art. 126 alin. (2) din Constituţie. Autorul excepției de neconstituționalitate a susținut că, potrivit acestor texte de lege, orice instanță, indiferent de gradul său, ar putea să judece excepțiile de nelegalitate referitoare la acte administrative individuale, în loc ca doar instanțele de contencios administrativ să aibă această competență, așa cum ar trebui, conform Constituției.
Curtea Constituțională a concluzionat că dispozițiile respective sunt constituționale. Curtea a explicat că excepția de nelegalitate poate fi invocată chiar și în recurs, iar modificările aduse Legii nr. 554/2004 prin Legea nr. 76/2012 permit instanțelor de drept comun să soluționeze excepțiile de nelegalitate, dar doar pentru actele administrative individuale. În schimb, actele administrative cu caracter normativ pot fi verificate în privința legalității doar de către instanțele de contencios administrativ, în cadrul unei acțiuni în anulare, în conformitate cu prevederile aceleași legi.
Prin urmare, ÎCCJ a clarificat faptul că excepția de nelegalitate a unui act administrativ cu caracter individual poate fi invocată nu doar în prima instanță sau în apel, dar și direct în recurs.
Interpretarea acestui mecanism legal permite o protecție extinsă a drepturilor părților, asigurându-se astfel că actele administrative sunt verificate din punct de vedere al legalității chiar și în fazele superioare ale procesului. Soluția pronunțată de ÎCCJ consolidează dreptul părților de a contesta orice act administrativ considerat ilegal.
Cum vă putem ajuta?
În cazul în care doriți să invocați excepția de nelegalitate a unui act administrativ în cadrul unui proces, avem avocați specializați care vă pot oferi sprijin juridic.
Pentru asistență / reprezentare de specialitate suntem disponibili la nr. De telefon 0756 384 899 sau la adresa de e-mail info@sauca.ro, program de lucru L-V de la 9:00 – 18:00.