Atunci cand urmeaza sa detasati salariatii din Romania in strainatate este important sa aveti in vedere urmatoarele prevederi legale:
Art . 2. din Legea nr. 16/2017 :
- c . salariat detașat de pe teritoriul României – salariatul unui angajator stabilit pe teritoriul României, care, pe o perioadă limitată de timp, dar nu mai mult de 24 de luni, conform art. 12 din Regulamentul (CE) nr. 883/2004 din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, desfășoară muncă pe teritoriul unui stat membru, altul decât cel în care îşi are sediul angajatorul prevăzut la art. 3 lit. b), sau pe teritoriul Confederaţiei Elveţiene, pe perioada executării contractului încheiat cu angajatorul din celălalt stat membru, astfel cum este prevăzut la art. 5 alin. (2), în cadrul prestării de servicii transnaţionale;
- d)detaşare transnaţională – situaţia în care o întreprindere stabilită într-un stat membru sau pe teritoriul Confederaţiei Elveţiene, în cadrul prestării de servicii transnaţionale, detaşează pe teritoriul altui stat membru salariaţi cu care are stabilite raporturi de muncă, în situaţiile reglementate de art. 5;
- g)cheltuieli generate de detaşare – orice cheltuieli cu transportul, cazarea şi masa, efectuate în scopul detaşării;
- y)remuneraţia aplicabilă pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, altul decât România sau pe teritoriul Confederaţiei Elveţiene – suma de bani stabilită de dreptul intern şi/sau practicile naţionale ale statului membru pe teritoriul căruia este detaşat lucrătorul, reprezentând toate elementele constitutive ale remuneraţiei care sunt obligatorii conform dreptului intern, actelor cu putere de lege şi actelor administrative sau convenţiilor colective sau sentinţelor arbitrale, care au fost declarate cu aplicabilitate generală sau care se aplică în conformitate cu art. 3 alin. (8) din Directiva 96/71/CE în statul membru respectiv.
- h)indemnizaţie specifică detaşării transnaţionale – indemnizaţia destinată să asigure protecţia socială a salariaţilor acordată în vederea compensării inconvenienţelor cauzate de detaşare, care constau în îndepărtarea salariatului de mediul său obişnuit, fiindu-i aplicabil regimul fiscal prevăzut la art. 76 alin. (2) lit. k) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
Art. 5 din Legea nr. 16/2017
(1)Prezenta lege se aplică în situaţia în care întreprinderile prevăzute la art. 3 lit. a) iau decizia punerii în aplicare a uneia dintre următoarele măsuri cu caracter transnaţional:
a)detaşarea unui salariat pe teritoriul României, în numele întreprinderii şi sub coordonarea acesteia, în cadrul unui contract încheiat între întreprinderea care face detaşarea şi beneficiarul prestării de servicii care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României, dacă există un raport de muncă, pe perioada detaşării, între salariat şi întreprinderea care face detaşarea;
Art. 11 din Legea nr. 16/2017:
(1)Indemnizaţia specifică detaşării transnaţionale este considerată parte a remuneraţiei, cu excepţia cheltuielilor generate de detaşare, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) lit. g).
Prevederile art. 11 alin.1 din Legea nr. 16/2017 stabilesc fără dubiu ca indemnizația de detașare se considera parte integranta din remunerația din statul membru unde salariatul este detasat.
Dar, cel mai important lucru de avut in vedere este faptul ca indemnizația de detașare acordata un angajator roman conform art. 2 lit. h din Legea nr. 16/2017 este NEIMPOZABILA, conform art. 76 alin. (2) lit. k) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Întrucât au existat litigii legate de reîncadrarea indemnizații de detașare ca fiind impozabila , legiuitorul a dorit sa intervină prin Legea nr. 172/2020 si sa precizeze clar, ”negru pe alb ” ca indemnizația de detașare nu este impozabila.
Curtea de Apel Timisoara a considerat intr-o sentinta pronuntata in 2020 ca : ” Împrejurarea că (doar) în cadrul prestării de servicii transnaționale diurnele sunt luate în considerare la stabilirea salariului minim (care, pentru salariatul de taşat trebuie să fie egal cu cel al salariului minim aplicabil pe teritoriul stat ului membru pe care s-a realizat detașarea) nu are semnificația schimbării naturii acestora, din venituri asimilate salariilor în salarii , cu atât mai mult cu cât însăşi legea de transpunere a directivei arată că scopul lor este acela de a compensa inconvenientele cauzate de detaşare .
Astfel, scopul pentru care ele se iau în calcul la stabilirea salariului minim este acela de a asigura un venit minim, comparativ cu veniturile cetățenilor din statul unde s-a dispus detașarea, iar nu acela de a atrage sarcini fiscale mai mari.
Echipa noastră va poate asista in redactarea documentelor necesare pentru detașarea salariaților in străinătate , dar si in procedura de contestare a deciziei de impunere, întocmita de organul fiscal.