Având în vedere discuțiile aprinse din spațiul juridic autohton referitoare la regimul fiscal aplicabil diurnei acordate șoferilor care efectuează transport în străinătate, considerăm că este util să stabilim cadrul legal aplicabil în această chestiune juridică.
Procedura de acordare a diurnei în străinătate este reglementată de H.G. nr. 518/1995 cu modificările și completările ulterioare, iar regimul fiscal aplicat acesteia este reglementat de Codul Fiscal.
Care sunt condițiile acordării diurnei neimpozabile șoferilor care efectuează transport rutier în străinătate?
- Încheierea unui contract de muncă. Referitor la locul muncii, acesta trebuie să fie un loc fix ( sediul social sau punctul de lucru)
- Încheierea unui act adițional în care să se insereze că salariatul este delegat în străinătate pentru efectuarea unor transporturi rutiere, pe o perioadă limitată de timp. Prin acest act adițional se schimbă locul muncii inițial stabilit în contractul individual de muncă
Actul adițional conține durata delegării, cuantumul diurnei, condițiile de acordare a diurnei, precum si toate elementele descrise de art.18 din Codul Muncii.
- Încheierea unei decizii de delegare( pe lângă ordinul de deplasare) care sa privească fiecare salariat delegat in străinătate pentru efectuarea unor transporturi rutiere, ce se încheie pentru fiecare perioada in parte.
- Intocmirea ordinului de deplasare.
Deplasarea salariatului este considerată delegare ce justifică acordarea unei diurne DOAR DACA locul muncii, FIX, înscris în contractul de muncă ( sediu/ punct de lucru ) este modificat prin delegare.
Dacă în contractul individual de muncă se menționează că salariatul este mobil și lucrează pe teren la clienți NU se poate acorda diurna( indemnizație de delegare), întrucat salariatul nu îșii schimbă temporar locul de muncă descris în contract, fiind jobul său să se deplaseze la clienți.
Angajatorul trebuie sa acorde salariatului salariul + o diurnă minimă , stabilita de HG.nr 518/1995 care se aplică și societăților comerciale.
Angajatorul trebuie sa aibă în vedere 2 praguri atunci când acordă diurna:
- Pragul minim pentru fiecare țară în parte unde se efectuează transportul rutier( în general pragul minim este 35 euro)
- Pragul maxim stabilit de Codul Fiscal ca fiind neimpozabil
Șoferul are dreptul la diurna neimpozabilă în limita a 2,5 ori nivelul minim stabilit de lege.
Pentru țările în care nivelul minim al diurnei este de 35 euro per zi ,nivelul maxim neimpozabil al diurnei este de 87, 5 euro.
In practica recenta a organului fiscal, se retine ca diurna acordata soferilor pentru transporturi rutiere in străinătate este impozabila, întrucât șoferii au locul de munca doar in străinătate si ar trebui sa primească salariul minim doar din tarile respective.
Se considera de către organul fiscal ca șoferii se afla in detașare transnaționala , fiind supuși articolului 5 din Legea nr.16/2017.
Consider ca șoferii se încadrează in situatia descrisa de art.9 din legea nr.16/2017.
Personalului angajatorilor stabiliţi pe teritoriul României, care efectuează operaţiuni de transport internaţional, fiind trimis să lucreze pentru o perioadă de timp limitată pe teritoriul unui stat membru, altul decât România, sau pe teritoriul Confederaţiei Elveţiene, şi care nu se încadrează în situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (2), i se aplică prevederile art. 43 din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi beneficiază de drepturile prevăzute la art. 44 alin. (2) din aceiaşi act normativ /
Aveți nevoie de consultanță juridică în privința regimului fiscal aplicabil diurnei șoferilor care efectuează transport rutier în străinătate?
Aveti inspecție fiscala începuta avand ca obiect contribuțiile si impozitele aferente diurnei? Nu stati in pasivitate. Luati legatura inca de la inceput cu un avocat.
Aveți nevoie de îndrumări în legătură cu redactarea contractelor individuale de muncă și a actelor adiționale? SAUCĂ & PARTNERS vă stau la dispoziție cu cele mai bune sfaturi juridice, avand o vasta experienta in domeniul contenciosului administrativ fiscal.