In ultimii 2 ani, multe societăți care plasau salariați in Germania au făcut obiectul unui control fiscal , sens in care indemnizațiile de detașare au fost reîncadrate ca fiind parte din salariul din Romania si s-au calculat contribuțiile si taxele aferente.
Consideram ca salariaţii detaşati ai reclamantei au dreptul la o indemnizaţie de detaşare asa cum prevede art. 46 alin. (4) din legea 53/2003 Codul Muncii si legea .nr.16/2017), care nu este impozabilă din punct de vedere al impozitului pe venit (art. 76, alin. (2), lit. k, ii Cod fiscal.
În ceea ce priveşte natura juridică a sumelor de bani plătite cu titlu de diurnă salariaţilor, pe perioada detaşării în Germania, consideram ca este aplicabil art. 11 al Legii nr. 16/2017, conform căruia orice indemnizaţie specifică detaşării transnaţionale este considerată parte a salariului minim, în măsura în care nu este acordată cu titlu de rambursare a cheltuielilor generate de detaşare, respectiv cheltuielile de transport, cazare şi masă;
În aplicarea acestei prevederi, însăşi Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a făcut aplicarea acestui principiu în cauza C-396/13 explicitând că: „trebuie să se concluzioneze că o diurnă cum este cea în discuţie în litigiul principal trebuie considerată parte a salariului minim în condiţii identice cu cele la care este supusă includerea acestei diurne în salariul minim plătit lucrătorilor locali”.
Orice indemnizaţie specifică detaşării transnaţionale va fi considerată parte a remuneraţiei în măsura în care nu este acordată cu titlu de rambursare a cheltuielilor generate de detaşare, respectiv cheltuielile de transport, cazare şi masă.
Sub aspectul regimului fiscal aplicabil indemnizaţiilor de detaşare,in multe sentinte, instantele de judecata au apreciat că sunt incidente prevederile art. 76 alin. (4) lit. h) din Codul Fiscal.
Conform art. 76 alin. (2) lit. k) pct. ii) plafonul maxim care este neimpozabil este în cuantum de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă prin hotărâre a Guvernului pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.
Conform HG nr. 518/1995, cuantumul sumei acordate de către instituţiile publice propriilor angajaţi care desfăşoară activitate în Germania poate fi de cel mult de 35 euro/zi.
Prin urmare, angajaţii unei entităţi private nu datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale dacă nivelul sumei încasate pentru faptul că au desfăşurat activitate salariată în Germania este de până în cel mult 87,5 euro/zi/salariat.
Cel mai important este sa aveti intocmite toate documentele cerute de lege pentru a detasa transnational salariatii , sa se respecte caracterul limitat al detasarii , asa cum este prevazut de Legea nr. 16/2017 si sa va pregatiti apararea inca de la inceput.
Luati legatura cu un avocat specializat de fiscalitate si muncii, astfel incat interesele sa va fie protejate.