Adesea întâlnim în practica cabinetului nostru clienți care ne contactează în legătură cu neexecutări ale obligațiilor contractuale din partea persoanelor (fie că vorbim de persoane fizice, fie că vorbim de persoane juridice) cu care au semnat un contract.
Solicitarea clientului, în cele mai multe situații, este aceea de a găsi o modalitate prin care:
- Fie să-și recupereze sumele de bani achitate pentru un serviciu ce nu i-a mai fost prestat, ori i-a fost prestat într-o modalitate neconformă de către partenerul contractual;
- Fie să obținem obligarea partenerului contractual la plata sumelor de bani ce trebuiau achitate pentru serviciile prestate în baza contractului.
Pentru oricare dintre cele 2 solicitări oferite cu titlu exemplificativ mai sus, legea prevede o etapă premergătoare unui eventual litigiu prin intermediul căruia să obținem în instanță rezultatul urmărit de către client, etapa fiind aceea a unei notificări prealabile.
Acest aspect este reglementat de către Codul Civil la art. 1.522, ce prezintă următorul conținut:
”Art. 1522
Punerea în întârziere de către creditor
(1) Debitorul poate fi pus în întârziere fie printr-o notificare scrisă prin care creditorul îi solicită executarea obligaţiei, fie prin cererea de chemare în judecată.
…
(3) Prin notificare trebuie să se acorde debitorului un termen de executare, ţinând seama de natura obligaţiei şi de împrejurări. Dacă prin notificare nu se acordă un asemenea termen, debitorul poate să execute obligaţia într-un termen rezonabil, calculat din ziua comunicării notificării.
…
(5) Cererea de chemare în judecată formulată de creditor, fără ca anterior debitorul să fi fost pus în întârziere, conferă debitorului dreptul de a executa obligaţia într-un termen rezonabil, calculat de la data când cererea i-a fost comunicată. Dacă obligaţia este executată în acest termen, cheltuielile de judecată rămân în sarcina creditorului.”
Așadar, putem observa faptul că legea nu permite acționarea directă în instanță a debitorului, ci pune în sarcina creditorului inițierea unei încercări de rezolvare amiabilă a potențialului litigiu prin intermediul acestei notificări.
Ținând cont de acest context, clientul trebuie să se prezinte la cabinetul de avocatură din timp pentru soluționarea diferendului, deoarece problema nu se poate rezolva direct în instanță așa cum adesea oamenii tind să creadă.
Avocatul, pe lângă redactarea acestei notificări prevăzute de lege, poate sprijni clientul în etapa de rezolvare amiabilă a diferendului, prin negocierea directă cu debitorul astfel încât problema să fie rezolvată mai eficient, într-un termen mai scurt prin evitarea instanțelor de judecată și desigur cu antrenarea unor costuri reduse în comparație cu un litigiu pe rolul unei instanțe.
Pentru asistență de specialitate în materia rezolvării amiabile a diferendelor contractuale și pentru redactarea de notificări, cabinetul de avocatură Saucă&Partners vă este disponibil la nr. de telefon 0756 384 899 sau la adresa de mail info@sauca.ro, program de lucru L-V de la 09:00 la 18:00.