Condica de prezență.
Dispozițiile incidente în materia condicii de prezență, sunt cele prevăzute la art. 119 din Codul Muncii, care prevăd următorul conținut:
”Art. 119
(1)Angajatorul are obligaţia de a ţine la locul de muncă definit potrivit art. 161 evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru, şi de a supune controlului inspectorilor de muncă această evidenţă, ori de câte ori se solicită acest lucru.
(2)Pentru salariaţii mobili şi salariaţii care desfăşoară muncă la domiciliu, angajatorul ţine evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat în condiţiile stabilite cu salariaţii prin acord scris, în funcţie de activitatea specifică desfăşurată de către aceştia.”
- Care este forma în care trebuie ținută condica de prezență, de către angajator?
Legea NU impune o anumită formă pentru menținerea acestei evidențe a orelor de muncă.
În practică este acceptată atât condica de prezență în format fizic, cât și cea în format electronic.
Cu alte cuvinte, în materia stocării condicii de prezență, fiecare angajator are libertatea de a decide modalitatea în care aceasta va fi ținută.
- Ce mențiuni trebuie să conțină condica de prezență?
După cum se precizează în art. 119 din Codul Muncii, este obligatorie evidențierea orelor de început și de sfârșit ale programului de lucru, întrucât doar astfel se poate ține o evidență reală a orelor de muncă prestate zilnic de către salariați.
În ipoteza în care o societate întâmpină un control din partea ITM, inspectorii pot solicita condica de prezență angajatorului, iar în lipsa evidențierii orelor de început și de final ale programului de lucru, nu se va putea verifica evidența orelor de muncă prestate.
Atenție, în condica de prezență nu este suficientă completarea mențiunii ”prezent”, aceasta neîndeplinind rigorile dispozițiilor art. 119 din Codul Muncii.
- Cum reglementăm condica de prezență la nivel de societate?
Angajatorii pot reglementa condica de prezență sau mai precis modalitatea de stocare și de completare a acesteia, prin intermediul Regulamentului de Ordine Interioară, care este un act unilateral al angajatorului, dar care este opozabil și obligatoriu pentru toți salariații societății.
Pentru consultanță de specialitate în materia dreptului muncii, cabinetul de avocatură Saucă&Partners are în echipa sa avocați specializați pe dreptul muncii ce vă sunt disponibili la nr. de telefon 0756 384 899 sau la adresa de mail info@sauca.ro, program de lucru L-V de la 09:00 la 18:00.