Ce soluții aveți pentru sancțiuniile aplicate de ANPC pentru practici comerciale incorecte?
- Societatea dvs. a fost sancționată cu amendă sau cu o sancțiune complementară pentru practică comercială incorectă?
- Ce înseamnă practică comercială incorectă?
- Care este procedura care trebuie urmată în cazul sancționării cu amendă pentru constatare practică comercială incorectă vs. în cazul în care se aplică o sancțiune completară de încetare a unei practici incorecte ori suspendarea întregii activități?
Conform Legii nr. 363/2007, practica unui agent economic este incorectă dacă:
- este contrară cerințelor diligenței profesionale;
- deformează sau este susceptibilă să deformeze în mod esențial comportamentul economic al consumatorului mediu la care ajunge sau căruia i se adresează ori al membrului mediu al unui grup, atunci când o practică comercială este adresată unui anumit grup de consumatori.
Prin urmare, pentru a se putea reține existența unei acțiuni înșelătoare se impune ca o anumită practică comercială să fie executată ÎN SCOPUL de a afecta în mod considerabil capacitatea consumatorilor de a lua o decizie în cunoștință de cauză, determinându-i să ia o decizie pe care altfel nu ar fi luat-o.
Practic, necesitatea existenței unui scop determinat exclude culpa ca forma de vinovăție a comercianților, calificând astfel acțiunile înșelătoare ca fapte ce implică intenția.
Așadar, nu orice acțiuni sau omisiuni ale operatorilor economici se pot transpune într-o practică comercială incorectă / acțiune înșelătoare.
În pofida faptului că ar putea exista o deformare a comportamentului economic al consumatorului mediu în această situație (astfel încât să se producă o confuzie asupra existenței acțiunilor înșelătoare), este absolut necesar a se avea în vedere dacă și celelalte condiții sunt întrunite, dar mai ales intenția calificată prin scop, ce reprezintă elementul determinant al acțiunilor înșelătoare.
În concret, ANPC poate aplica două tipuri de sancțiuni care pot fi contestate:
- a) Amenzi, raporatate la tipul și gravitatea practicii sancționate
Aplicarea amenzilor se face prin procesul-verbal de constatare a contravenției prin care ANPC constată utilizarea unor practici comerciale incorecte.
Agentul constatator are posibilitatea de a propune și aplicarea unor sancțiuni complementare.
În acest caz aveți posibilitatea de a ataca procesul verbal de constatare a contravenției cu plângere contravenţională în faţa instanţei de judecată competente în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia către contravenient.
- b) Sancțiuni complementare precum încetarea practicii incorecte sau suspendarea activității
În acest caz aveți posibilitatea să parcurgă procedura prealabilă prin care să solicitați autorităţii publice revocarea actului atacat, iar ultetior să intentați o acțiune la instanţelele competente de contencios administrative.
Concluzii:
- Te putem ajuta cu consultanță juridică în funcție de situația exactă cu care vă confruntați dacă ați avut un control ANPC și ați fost amendat sau vi s-a aplicat o sancțiune complementară pentru practică comercială incorectă;
- De asemenea, ne ocupăm pentru tine cu profesionalism de tot ce presupune redactarea și trimiterea plângerii contravenționale/procedurii prealabile/acțiunii în contencios administrativ, asistența și reprezentarea fața instanțelor de judecată;
- Ne poți contacta la la nr. de telefon: 0756.899 sau la adresa de e-mail: info@sauca.ro;
- Articol redactat de av. titular Sauca Adriana-Gabriela și av. colaborator Popa Ioana-Laura.