Directiva UE nr. 2020/1057 din materia detașării transnaționale va intra în vigoare în acest an în mod etapizat, pe data de 2 februarie și pe data de 21 februarie:
Transportatorii români care detașează în alte state UE trebuie să completeze, obligatoriu, din 2 februarie declarațiile de detașare impuse prin această directivă. Vor fi exceptați transportatorii care fac operațiuni bilaterale, dar nu și operațiuni de cabotaj.
I. Principalele obligații administrative ale companiilor la detașarea șoferilor în state membre UE:
- Înainte de detașare:
– să depună o declarație de detașare în portalul special creat în acest scop , cel mai târziu la începutul efectiv al perioadei de detașare;
- În timpul detașării:
– Transportatorul trebuie să se asigure că șoferii detașați dețin următoarele documente:
a)declarația de detașare în format tipărit sau electronic
b)dovezi ale operațiunilor de transport care au loc în statul membru gazdă, cum ar fi documentul e-CMR
c)înregistrările tahografului (în special simbolurile de țară ale statelor membre în care conducătorul auto a efectuat operaţiuni de transport)
- După detașare:
-Transportatorul are obligația transmiterii prin intermediul sistemului IMI a unor documente, spre pildă: înregistrările tahografelor; documentele e-cmr; documentația referitoare la remunerația șoferului în raport cu perioada detașării; contractul de muncă; fișele de pontaj aferente muncii efectuate de conducătorul auto; dovada plății remunerației aferente conducătorului.
II. Ce cuprinde declarația de detașare?
i. identitatea operatorului(ex.numărul licenței comunitare);
ii. datele de contact ale unui gestionar responsabil de transport sau ale unei alte persoane de contact din statul membru de stabilire pentru a lua legătura cu autoritățile competente ale statului membru gazdă în care sunt prestate serviciile și pentru a trimite și primi documente sau avize;
iii. identitatea, adresa de reședință și numărul permisului de conducere al conducătorului auto;
iv. data de începere a contractului de muncă al conducătorului auto și legea aplicabilă acestuia;
v. data preconizată de începere și de încheiere a detașării;
vi. numărul plăcuțelor de înmatriculare ale autovehiculelor;
vii. dacă serviciile de transport efectuate sunt transport de mărfuri, transport de persoane, transport internațional sau operațiuni de cabotaj;
III. Cine este scutit de depunerea declarației de detașare?
Conform noilor reglementări, șoferii care efectuează doar transport bilateral vor fi scutiți de depunerea acestei declarații:
„transport rutier bilateral de persoane” – operațiune de transport rutier bilateral efectuată în cadrul unui serviciu ocazional sau regulat de transport rutier internațional de persoane, astfel cum sunt definite în Regulamentului (CE) nr. 1073/2009, atunci când un conducător auto efectuează oricare dintre următoarele operațiuni:
a) îmbarcă persoane în statul membru de stabilire și îi debarcă într-un alt stat membru sau într-o țară terță;
b) îmbarcă persoane într-un stat membru sau într-o țară terță și îi debarcă în statul membru de stabilire; sau
c) îmbarcă și debarcă persoane în statul membru de stabilire în scopul efectuării de excursii locale într-un alt stat membru sau într-o țară terță, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1073/2009.
aa) transport rutier bilateral de mărfuri– deplasare de mărfuri, pe baza unui contract de transport, din statul membru de stabilire al întreprinderii/operatorului de transport rutier al cărei/cărui angajat este conducătorul auto, către România sau din România către statul membru de stabilire”, potrivit OG nr. 12/2022, care transpune directiva.
Avocații specializați în domeniul detașării transnaționale de la SAUCĂ & PARTNERS vă pot oferi consultanță juridică de specialitate în legătură cu documentele necesare detașării transnaționale, în vederea evitării răspunderii fiscale a societății dvs.