În principiu, societățile comerciale au la bază unul sau mai multe obiecte de activitate după care își ghidează modul de operare în concret astfel încât să își atingă obiectivele și să înregistreze creșteri constante. Cu alte cuvinte asociații/administratorii urmăresc dezvoltarea entității juridice pe segmentul/segmentele de piață pe care activează.
Pentru a obține dezvoltarea societății există o serie de aspecte ce trebuie îndeplinite în mod cumulativ de către asociați și administratori, nu în mod individual precum se întâmplă de multe ori în realitate.
În practica noastră, ne întâlnim foarte des cu persoane care dețin societăți comerciale și care respectă, cu strictețe și profesionalism, procedurile necesare îndeplinirii obligațiilor contractuale din punct de vedere tehnic ( raportat la calitatea prestației efective a serviciului la care se obligă ).
Astfel, un număr considerabil de profesioniști care dețin ’’know how-ul’’ necesar atingerii succesului în segmentul de piață aferent obiectului de activitate al societății, ajung să întâmpine o mulțime de dificultăți de ordin juridic din cauza lipsei de consultanță a unui expert în domeniul juridic.
Orice societate, în desfășurarea obiectului său de activitate, încheie spre exemplu o serie de contracte fie cu alte societăți, fie cu persoane fizice. Contractul este o instituție juridică cu foarte multă relevanță în practică deoarece legislația actuală oferă acestuia putere de lege între părțile semnatare.
Cu alte cuvinte, contractul prevede rezolvarea unei multitudini de situații ce pot apărea în desfășurarea sa propriu zisă. Acesta este punctul critic pentru multe societăți care nu lucrează de la bun început cu un avocat deoarece pot apărea pe parcursul relațiilor contractuale o întreagă serie de neconformități. Aceste neconformități nu se referă neapărat la calitatea prestațiilor/bunurilor, se referă la întreg cumulul de obligații, precum respectarea termenelor de scadență și implicit la conduită necesară conform legii sau contractului în caz de nerespectare a obligației cu exactitate.
Practica arată faptul că aceste detalii de ordin juridic sunt în multe situații la fel de importante precum sunt cele legate în mod direct de activitatea practică și logistică a societății. Există o relație de interdependență între domeniul juridic și orice alt domeniu de activitate reglementat de legislația în vigoare.
Problemele juridice sunt de maximă importanță pentru orice societate deoarece aceste situații pot reprezenta un punct decisiv raportat la existența societății în circuitul comercial. În momentul în care o faptă concretă este generatoarea unui raport juridic, societatea comercială trebuie să acționeze ferm și corect raportat la procedurile prevăzute de lege sau contract pentru a amortiza într-o proporție cât mai mare eventualele dezechilibre ce ar putea fi generate de o conduită pasivă.
Conduita activă este absolut necesară indiferent de proveniența neexecutării, adică indiferent de faptul că neexecutarea este în culpa propriei societăți sau a celeilalte părți contractante.
În oricare dintre cele 2 situații se impun a fi făcute demersuri legale în scopul atenuării efectelor produse de neexecutare. În lipsa efectuării demersurilor ce se impun în urma unei situații concrete, societatea comercială poate rămâne fără protecție juridică din partea statului deoarece legislația sancționează pasivitatea, cu atât mai mult pe cea între profesioniști unde raporturile dintre aceștia trebuie guvernate de principiul celerității.
Pentru a înțelege mai bine gravitatea pasivității în anumite raporturi juridice, ne vom raporta la anumite situații cu caracter exemplificativ și cu o incidență ridicată în practica noastră:
- Semnarea de contracte/acte adiționale/anexe fără a citi sau înțelege conținutul lor.
Semnătura pusă pe un document reprezintă, din punct de vedere juridic, consimțământul expres cu privire la conținutul respectivului document în integralitate.
Am întâlnit în practică o multitudine de situații în care au fost semnate acte în necunoștință de cauză, iar societățile respective au avut de suferit consecințe financiare semnificative în urma semnăturilor oferite în baza bunei credințe, fără a conștientiza clar seminificația clauzelor în lipsa unei asistențe de specialitate juridică.
Neînțelegerea în totalitate a actelor care dau naștere la obligații în sarcina semnatarului este unul dintre cele mai răspândite fenomene ce reflectă pasivitatea societăților din punct de vedere juridic. În condițiile neînțelegerii complete a actelor semnate, o neexecutare conformă a unor obligații valabile reprezintă o chestiune de timp până ce se va întâmpla. În urma neexecutării conforme societatea poate fi trasă la răspundere inclusiv prin intermediul instanțelor de judecată, iar acest lucru semnifică pierderi financiare importante, blocaje în cadrul societății și posibil alte consecințe negative raportat la situațiile concrete.
- Neîntocmirea de acte adiționale/anexe la contractul de bază încheiat între profesioniști
O altă situație cu o incidență ridicată în practică este cea în care părțile consideră că se pot înțelege strict verbal. Această practică este riscantă, dar este aleasă de multe ori în relațiile dintre societăți partenere, în baza vechimii relațiilor dintre ele deoarece este cea mai facilă variantă și este la îndemâna oricui.
Precum în multe alte situații, soluția facilă nu este întotdeauna și cea sustenabilă. Avem în vedere faptul că ulterior înțelegerilor verbale pot apărea situații care să contravină celor stabilite de părți. În această situație, prima soluție este încercarea de mediere a conflictului. În cazul în care nici medierea nu va oferi o soluție problemei apare consecința gravă a înțelegerilor de tip verbal, adică imposibilitatea sau posibilitățile reduse de a dovedi în fața instanței de judecată aceste înțelegeri neconsemnate în scris.
În astfel de situații societatea care ar fi îndreptățită să obțină pe calea instanței executarea contractului conform înțelegerilor neconsemnate prin înscrisuri, riscă să nu beneficieze de acest lucru din cauza naturii înțelegerii verbale și a dificultății de a dovedi un asemenea raport juridic.
- Pasivitatea societăților în privința notificării debitorului cu privire la neîndeplinirea obligațiilor sale.
În multe situații, societatea este obligată conform legii să notifice debitorul în vederea înștiințării acestuia cu privire la neexecutarea culpabilă din partea sa. Aceste notificări sunt adesea condiții premergătoare imperative unei proceduri în fața instanței.
În lipsa îndeplinirii acestor proceduri, societatea reclamantă riscă să platească taxe judiciare de timbru din propriul buget chiar în situați în care solictarea este întemeiată, toate acestea din cauza faptului că nu au fost respectate rigorile legale în materie de procedură prealabilă instanței.
- Adoptarea unei conduite active cu întârziere
Unele societăți depun diligențe în privința problemelor juridice cu care se confruntă, dar nu suficient de rapid astfel încât să beneficieze de toate mecanismele legislative puse la dispoziție de stat.
Anumite drepturi esențiale, fie că vorbim de cele incidente în procesul civil, fie că este vorba de raporturile din afara justiției, sunt condiționate de anumite termene în interiorul cărora trebuie să se acționeze pentru a putea beneficia de protecția juridică oferită de lege.
Din păcate, practica ne arată că societățile nu întotdeauna ajung la momentul oportun în contact cu un avocat, iar acest fapt le creează deservicii majore în cadrul problemei juridice respective.
- Neîntocmirea tuturor actelor sau întocmirea lor într-o manieră generală, neadaptată nevoilor concrete ale societății comerciale.
Acționând în baza principiului bunei credințe și al simplificării procedurilor, acte precum Regulamentul de Ordine Interioară sau Contractul Individual de Muncă nu sunt redactate în conformitate cu nevoile și posibilitățile reale ale societății comerciale în structura căreia intră și în cadrul căreia vor produce efecte.
Aceste situații produc deservicii majore societăților care nu oferă suficientă atenție acestor aspect importante. Pot apărea situații ale căror rezolvări ar trebui prevăzute în cadrul actelor redactate intr-o forma ”bruta ” descarcata de pe Google, situații în fața cărora societatea este complet neprotejată din punct de vedere legal, adică va fi supusă unor prejudicii ce puteau fi evitate cu o minima diligență anterioară.
Modelele trebuie adaptate situatiei concrete si tipului de afacere al fiecarui client.
Pe cale de concluzie, acestea sunt doar câteva dintre cele mai comune situații generatoare de prejudicii în sarcina societăților, prejudicii grevate pe o lipsă de colaborare cu un avocat care să cunoască foarte bine aspectele aplicabile în situațiile enumerate cu caracter exemplificativ, dar nu numai.
Progresul și succesul unei societăți comerciale nu se poate baza doar pe unul sau doar pe o parte dintre elementele necesare desfășurării activității propriu-zise. Rezultatele apar atunci când sunt considerate toate aspectele esențiale ale unei afaceri, aspecte printre care se regăsește indiscutabil latura juridică.
Colaborarea societăților comerciale cu un cabinet de avocatură în realitate, contrar multor preconcepții, este de cele mai multe ori varianta mai ieftină, mai rapidă și mai sustenabilă în comparație cu varianta acționării pe cont propriu în necunoștință de cauză.
Este de preferat sa apelati la serviciile unui avocat in timp real, pentru verificarea/ intocmirea unor documente de baza, decat sa apelati la serviciile unui avocat atunci cand deja aveti un litigiu pe rolul instantei de judecata sau atunci cand doriti sa initiati un litigiu pentru protejarea societatii.
Latura juridică a unei societăți comerciale trebuie tratată cu atenție sporită de către persoane specializate în domeniul juridic în scopul maximizării șanselor de progres ale societății în circuitul comercial. Avocații sunt parteneri indispensabili mediului de afaceri desfășurat într-o manieră sigură și predictibilă. Înțelegerea temeinică a raporturilor juridice născute în activitatea societăților comerciale reprezintă cea mai importantă formă de prevenție a unor probleme juridice costisitoare și chiar generatoare de blocaje.
Pentru asistență juridică de specialitate, cabinetul de avocatură Saucă&Partners vă este disponibil la nr. de telefon 0756 384 899 sau la adresa de mail info@sauca.ro, program de lucru L-V de la 09:00 la 18:00.