Cererea cu valoare redusă este reglemenată în legislația noastră la art. 1025-1032 din Codul de procedură civilă, articole aflate în concordanță cu Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului nr. 861/2007 de stabilire a unei procedure speciale.
Cererea reprezintă avantaje atât pentru instanțele de judecată în ceea ce privește simplificarea activității acestora, cât și pentru părți, întrucât procedura se desfășoară folosind doar niște formulare tipizate.
Procedura cererii cu valoare redusă este o procedură specială facultativă, reclamantul putând apela la procedura de drept comun pentru a-și recupera creanța.
Pentru a fi admisibilă cererea trebuie să aibe valoarea de pănă la 10.000 de lei, fără a fi incluse în această valoare: dobânzile, cheltuielile de judecată și alte venituri accesorii, altfel se va recurge la procedura de drept comun.
Cererea cu valoare redusă NU se poate aplica în urmatoarele situații:
- În materie fiscală, vamală sau administrativă și nici în ceea ce privește răspunderea statului pentru acte sau omisiuni în cadrul exercitării autorității publice;
- În cazul în care se face referire la:
-
- starea civilă sau capacitatea persoanelor fizice;
- drepturile patrimoniale născute din raporturile de familie;
- moştenire;
- insolvență, concordatul preventiv, procedurile privind lichidarea societăților insolvabile și a altor persoane juridice sau alte proceduri asemănătoare;
- asigurări sociale;
- dreptul muncii;
- închirierea unor bunuri imobile, cu excepția acțiunilor privind creanțele având ca obiect plata unei sume de bani;
- arbitraj;
- atingeri aduse dreptului la viața privată sau altor drepturi care privesc personalitatea.
Competenta de a soluționa cererea în primă instanță aparține judecătoriei și competența teritorială se stabilește potrivit dreptului comun.
Procedura cererii cu valoare redusă este declanșată prin trimiterea (poștă, curier, fax) sau depunerea la instanța competentă a formularului de cerere completat, alături de copiile înscrisurilor de care reclamantul înțelege să se folosească pentru a-și dovedi creanța.
După ce a primit formularul completat corect, instanța trimite pârâtului formularul de răspuns, alături de copii după formularul și documentele depuse de reclamant.
Datorită caracterului său special, o astfel de procedură ar trebui să dureze între 30 de zile de la primirea formularelor tip până la 6 luni.
Hotarârea instanței poate fi atacată prin apel la tribunal în termen de 30 de zile de la comunicare. Hotărârea instanței de apel este definitive. Cu această hotărâre favorabilă, reclamantul poate să se adreseze executorului judecătoresc pentru recuperarea creanței.
Conform OUG 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, cererile cu valoare redusp care nu depășesc valoarea de 2000 de lei se taxează cu 50 de lei, iar cele care depășesc 2000 de lei se taxează cu 200 de lei.
În situația în care aveți căștig de cauză, taxa judiciară de timbru și cheltuielile de judecată se recuperezează ulterior finalizării procesului.
În cadrul cabinetului de avocatură SAUCĂ&PARTNERS, veți găsi un avocat bun care vă poate oferi cele mai bune soluții juridice pentru a vă recupera crențele și vă pot sfătui și ajuta cu redactarea cererilor necesare, pentru a vă asigura că acestea nu sunt anulate de instanță.
Contact us:
0756.348.899, info@sauca.ro