Cum se pot acorda tichetele de masă?
Tichetele de masă se pot acorda prin Contractul colectiv de muncă, prin Regulament intern și prin Decizie Internă.
Aceste acte trebuie întocmite de către angajatori împreună cu consultarea organizațiilor sindicale sau cu consultarea reprezentanților salariaților dacă nu există organizație sindicală.
Este obligat angajatorul să acorde tichete de masă tuturor angajaților?
Legea nu prevede obligativitatea angajatorului de a oferi tuturor angajaților tichete de masă. De aici se poate concluziona faptul că angajatorul nu este obligat să facă acest lucru.
Angajatorul, pe lângă alte mențiuni, trebuie să prevadă în Contractul colectiv de muncă, în Regulamentul intern sau în Decizia Internă, o serie de informații în mod imperativ, informații precum:
- Numărul maxim de salariați care pot primi tichete de masă
- Valoarea efectivă a tichetelor de masă ( raportat la posibilitățile societății, dar cu respectarea prevederilor legale )
- Categoriile de salariați eligibile pentru primirea tichetelor de masă
Ce valabilitate au tichetele de masă?
Tichetele de masă emise de la data de 1 ianuarie până la 31 noiembrie au valabilitate pe toată perioada anului calendaristic în care au fost emise.
Tichetele de masă emise de la data de 1 noiembrie până la 31 decembrie au valabilitate până la data de 31 decembrie a anului următor.
Când trebuie angajatorul să emită salariatului tichetele de masă? Cărei perioade de muncă vor corespunde tichetele emise?
Angajatorul poate emite tichetele de masă în acelasi timp cu plata salariului.
Există totuși 2 posibilități în privința perioadei cărora le corespund respectivele tichete de masă:
- Tichetele de masă pot fi emise spre exemplu la data de 5 iulie, simultan cu salariul, aceste tichete putând fi arefente zilelor de muncă ce vor urma a fi prestate până la 5 august, adică în avans pentru luna ce urmează.
- Mai exista varianta ca pe data de 5 iulie să fie emise tichetele de masă câștigate efectiv de salariat în luna anterioară de muncă.
Practic, legea permite angajatorului să aleagă momentul când bonurile vor fi emise raportat la perioada de muncă, adică în avans sau retroactiv.
Permisivitatea legislației prezintă avantaje deoarece daca tichetele sunt emise precum în situația enunțată la punctul 1) există posibilitatea generării anumitor probleme de ordin logistic.
Avem în vedere faptul că un tichet de masă, ca regulă, se câștigă pentru o zi de muncă prestată efectiv. ( adică 8 ore de lucru în principiu )
Problemele de ordin logistic apar atunci când salariatul se confruntă spre exemplu cu o problemă de sănătate neprevăzută, problemă pentru rezolvarea căreia este nevoit să-și ia câteva zile de concediu medical în acea lună.
În acest caz, salariatul trebuie să restituie angajatorului tichetele pe care le-a primit și pentru care nu a prestat efectiv munca, din varii motive.
Pe cale de concluzie, sfatul nostru este ca tichetele să se ofere pentru munca efectiv prestată în trecut deoarece această metodă evită eventualele probleme de ordin logistic. Tichetele de masă emise în acest fel nu pot da naștere unei obligații de restituire din partea salariatului.
Trebuie ca angajatorul să încheie cu salariatul un act adițional la contractul individual de muncă în momentul acordării acestuia dreptul la tichete de masă?
Nu, angajatorului nu i se instituie această obligație din punct de vedere al legislației în vigoare.
În schimb, angajatorului nu îi este nici interzis să procedeze în acest fel.
Cu alte cuvinte rămâne la decizia angajatorului dacă procedează la încheierea unui act adițional sau nu.
Motivul pentru care nu este obligatorie încheierea unui act adițional la CIM este faptul că atât Contractul Colectiv de Muncă, cât și Regulamentul Intern, fac parte din categoria actelor pentru care voință este exprimată valabil în mod unilateral de către societate, fără consimțământul salariatului.
Prin urmare, dacă legea oferă posibilitatea acordării beneficiului tichetelor de masă prin aceste acte, actul adițional rămâne o facultate pentru care este necesar și consimțâmântul salariatului.
Pentru asistență de specialitate în materia dreptului muncii, cabinetul de avocatură Saucă&Partners vă este disponibil la nr. de telefon 0756 384 899 sau la adresa de mail info@sauca.ro, program de lucru L-V de la 09:00 la 18:00.