Cum contestăm hotărârile Consiliului Local/Județean?
Hotărârile consiliilor locale și consiliilor județene sunt acte administrative din punct de vedere juridic, prin urmare trebuie urmată procedura atacării actelor administrative.
Conform Legii 554/2004: actul administrativ este – “actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publică, în regim de putere publică, în vederea organizării executării legii sau a executării în concret a legii, care dă naştere, modifică sau stinge raporturi juridice.”
Cine poate contesta actele administrative?
- Orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său într-un interes legitim;
- Autoritatea publică emitentă a actului;
- Ministerul Public;
- Avocatul Poporului;
- Prefectul, Agenția Națională a Funcționarilor Publici și orice alt subiect de drept public;
Care este procedura pentru a ataca actele administrative?
Într-o primă etapă se adresează o plângere organului emitent prin care se solicită revocarea (în tot sau în parte). Plângerea se adresează în termen de 30 de zile de la comunicarea actului.
Organul emitent are obligația de a emite un răspuns în termen de 30 de zile de la înregistrarea plângerii (prin excepție acest termen poate fi prelungit cu 15 zile în cazul în care este necesară o cercetare mai amănunțită).
Ce putem face în lipsa unui răspuns al organelor emitente?
În lipsa unui răspuns, în cazul oferirii unui răspuns necorespunzător, a respingerii plângerii, precum și în cazul expirării termenului de soluționare a plângerii sau de comunicare a unui răspuns, se poate introduce acțiune în fața instanței de judecată, în termen de 6 luni, dar nu mai târziu de un an de la data comunicării.
Ce poate dispune instanța?
Instanța poate:
- Anula actul administrativ, în tot sau în parte și pe cale de consecință să dispună obligarea autorității la emiterea unui act administrativ care să nu lezeze drepturile reclamantului
- Anula acțiunea și menține actul administrativ atacat.