Clasificarea codurilor CAEN- actualizare începând cu anul 2025
Incepând cu data de 1 ianuarie 2025 toate societatile din România trebuie să folosească noile coduri CAEN adoptate în cadrul Nomenclatorului revizuit recent la nivelul Romaniei.
Actualizarea codurilor CAEN este opțională sau obligatorie, conform modificărilor intervenite începând cu data de 1 ianuarie 2025?
Răspunsul este că alinierea la noile coduri este obligatorie și nu opțională.
Astfel, societățile trebuie să facă o verificare atentă a codurilor CAEN pe care le au în acest moment și să efectueze toate modificările necesare pentru a deține codurile CAEN corecte conform noii clasificări.
Care sunt pașii pentru a va conforma la aceasta modificare legislativa?
Procesul presupune o atenție foarte mare, astfel efectuându-se o analiză internă a tuturor codurilor CAEN existente în cadrul actului constitutiv, atât în ceea ce privește obiectul principal de activitate cât și în ceea ce privește obiectul secundar de activitate.
- Primul pas este acela de a analiza atent toate activitățile desfășurate de către societate sau entitate și mai apoi identificarea acestora pe noua clasificare. În cazul în care se constată ca obiectul de activitate privind codurile CAEN nu se mai reflect în noua clasificare conform modificărilor survenite, trebuie să procedăm la alegerea altor coduri CAEN corespunzătoare.
- Important de precizat este că unele coduri CAEN nu mai au corespondent în noua clasificare fiind necesar a alege un alt cod CAEN corespunzător.
Sunt situatii in care un cod CAEN acum se divide in mai multe Coduri CAEN, situatie in care codurile noi CAEN trebuie alese cu mare atentie.
- Al doilea pas este acela de a actualiza actul constitutiv cu includerea noilor coduri CAEN , precum și de a redacta noua declarație pe propria răspundere cu privire la activitatile desfasurate conform noilor modificări survenite.
- Al treilea pas este acela de a înregistra documentele aferente la Registrul Comerțului de pe langa Tribunalul unde societatea își are sediul social.
Procesul de actualizare a codurilor conform modificărilor intervenite începând cu data de 1 ianuarie 2025 este unul greoi întrucât unele coduri CAEN necesită unele autorizații sau licențe speciale pentru a fi desfășurate activitatile, care poate nu erau cerute anterior.
Mai mult, este necesar a fi făcută o verificare atentă în cazul în care unele coduri CAEN din noul nomenclator impun obținerea unor noi autorizații suplimentare.
Alegerea corectă a codurilor CAEN atât în ceea ce privește obiectul de activitate principal, cât și în ceea ce privește obiectul de activitate secundară este fundamentală deoarece trebuie respectate prevederile legale, cât și cele fiscale.
IMPORTANT:
- Procedura este obligatorie dar nu urgenta pentru toate societatile.
- Procedura este urgenta pentru societatile care au nevoie de autorizatii speciale (mediu, Primarie ) unde se solicita noile Coduri Caen SAU pentru societatile care participa la licitatii publice sau concesiuni, unde se verifica noile Coduri CAEN.
Dacă doriți să ne ocupăm de această procedură privind modificarile intervenite ale clasificarii codurilor CAEN începând cu data de 1 ianuarie 2025, cabinetul de avocatură Saucă&Partners, vă poate transmite o ofertă de servicii legale privind această procedură.