Legiuitorul impune noi reguli privind publicitatea autorizațiilor de construire.
Cu titlu de noutate, Legea nr. 102/2023 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 322 din 18 aprilie 2023, iar acest act normativ introduce o serie de prevederi în legătură cu publicitatea autorizațiilor de construire, menite să asigure o informare efectivă a oricăror persoane interesate.
Aceste modificări sunt menite să securizeze circuitul civil și să curme situațiile în care autorizațiile de construire sunt atacate în instanță la perioade lungi față de emiterea acestora, iar în multe cazuri chiar într-un stadiu avansat ori chiar după finalizarea lucrărilor de construire.
Ce trebuie să știți în plus, este faptul că potrivit acestei Legi, după comunicarea autorizației de construire, dar înainte de începerea lucrărilor, titularul va trebui să realizeze următoarele formalități de publicitate:
-În primul rând, titularul va trebui să noteze autorizația de construire în cartea funciară a imobilului în cauză;
-În al doilea rând, titularul va fi nevoit să publice într-un ziar de largă răspândire numărul și data autorizației, precum și titlul obiectivului de investiții.
-După îndeplinirea primelor două formalități, titularul autorizației va trebui să plaseze panoul privind investiția într-un loc vizibil din șantier.
Cu privire la acesta ultimă obligație, trebuie menționat faptul că obligația plasării panoului, era deja stabilită în sarcina investitorilor și în baza prevederilor Ordinului nr. 63/1998 privind obligația afișării la loc vizibil a panoului de identificare a investiției.
Mai mult decât atât, de remarcat este faptul că, tot cu titlu de noutate legislativă, legiuitorul impune autorității emitente obligația de a publica informațiile referitoare la principalele condiții de îndeplinit în termen de maximum 30 zile de la data emiterii autorizației.
Astfel, printre condițiile considerate obligatoriu de publicat de către autoritate amintim POT (procentul de ocupare a terenului), CUT (coeficientul de utilizare a terenului), suprafețele, precum și dacă a fost solicitat/obținut avizul de la autoritatea competentă în domeniul protejării patrimoniului cultural, respectiv avizul autorității competente pentru protecția mediului.
De asemenea, Legea introduce și posibilitatea publicului interesat și a organismelor sociale interesate de a consulta la sediul autorității emitente informațiile referitoare la condițiile principale pentru executarea respectivelor lucrări de construire, precum și a oricăror documente considerate publice.
Un alt aspect de o importanță majoră vizat de noile reglementări, se referă la stabilirea unor termene speciale în care organismele sociale interesate pot introduce acțiune în anularea autorizației de construire sau cereri de intervenție accesorie sau principală în astfel de litigii:
1) în situația în care plângerea prealabilă trebuie introdusă (respectiv în ipoteza în care autorizația de construire nu a intrat în circuitul civil și nu a produs efecte juridice), organismele sociale interesate trebuie să depună plângerea prealabilă în termen de 30 de zile de la data ultimei formalități de publicitate .
Totodată, termenul pentru introducerea cererii de anulare, suspendare, intervenție accesorie și intervenție principală este de 60 zile și curge de la data primirii răspunsului la plângerea prealabilă/ data împlinirii termenului legal în care autoritatea ar fi trebuit să formuleze un răspuns la plângerea prealabilă.
2) în cazul în care plângerea prealabila nu este obligatorie (situația în care autorizația de construire a intrat în circuitul civil și a produs efecte juridice), termenul pentru introducerea de către organismele sociale interesate a cererilor menționate mai sus este de 60 zile și curge de la data ultimei formalități de publicitate .
În plus, în materia urbanismului, Legea introduce un termen special de prescripție de 1 an de la aprobare pentru atacarea hotărârilor de aprobare a documentațiilor de amenajare a teritoriului și de urbanism de către organismele sociale interesate, prin derogare de la termenul general de 5 ani de la aprobare, prevăzut de art. 64 alin. (3) din Legea 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismului.
Ceea ce trebuie remarcat este faptul că, în legătură cu aceste termene speciale, Legea face referire expresă la organismele sociale interesate. Prin urmare, orice alte persoane interesate vor fi ținute de termenele generale în materia contenciosului administrativ, precum și cele prevăzute de Legea 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismului.