1. Salariul minim brut creşte de la 2.300 de lei brut în 2021 la 2.550 de lei brut pe lună în 2022, respectiv o creştere de 10,9%. Un salariat nu are voie să aibă salariul minim mai mult de 2 ani. După expirarea acestei perioade, timp în care salariatul va fi calificat sau nu, acesta va fi încadrat cu un salariu de bază superior salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
2. Pragul de „import“ de muncitori non-UE creşte la 100.000, dublu faţă de 2021.
Încă în dezbatere în cadrul Parlamentului, acest proiect își șăsește utilitatea din pricina deficitului de personal de pe piața muncii în România.
3. TVA-ul pentru locuinţele cu un preţ sub 140.000 de euro scade de la 19% la 5%
Guvernul a extins aplicarea pragului de aplicare a TVA de 5% (în loc de 19%) pentru locuinţele cu o valoare de circa 140.000 de euro (faţă de circa 100.000 de euro, cât era până acum). Astfel, începând cu 1 ianuarie 2022, cota de 5% se aplică şi pentru locuinţele cu suprafaţă de maximum 120 mp a căror valoare nu depăşeşte 700.000 de lei. Pentru acele locuinţe care se încadrează între 450.000 lei şi 700.000 lei, o persoana fizică poate achiziţiona o singură locuinţă beneficiind de cota de 5%
4. Angajatorii care nu plătesc taxele la stat taxele aferente salariilor angajaţilor riscă atragerea răspunderii penale
Sunt incriminate ca infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amendă reţinerea şi neplata sau încasarea şi neplata, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadenţă, a impozitelor şi/sau contribuţiilor prevăzute în anexa la ordonanţă(OUG 130/2021)
5. SAF-T, fişierul prin care firmele comunică cu Fiscul, devine obligatoriu pentru 3.000 de companii mari. Aproximativ 3.000 de companii, încadrate la categoria „mari contribuabili“, vor fi obligate să depună din 2022 aşa-numitul SAF-T
6. 80.000 de firme trebuie să decidă cum plătesc impozitul pe profit în 2022. Peste 75.000 de grupuri de firme multinaţionale şi 5.500 de grupuri de firme româneşti ar putea plăti impozitul pe profit în mod consolidat din 2022.
7. Tichetele-cadou, neimpozabile până la 300 de lei
Veniturile obţinute de către angajaţi de la angajatori, din cadourile în bani şi/sau în natură, inclusiv tichete cadou, cu fiecare ocazie din cele menţionate în Codul Fiscal (de exemplu, cu ocazia Paştelui/ Crăciunului, 8 martie, 1 iunie) sunt considerate venituri neimpozabile în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte, cu fiecare ocazie, nu depăşeşte 300 lei
8. Vor fi impozitate tichetele-cadou pentru „ziua companiei“ sau „ziua angajatului“
Altă modificare importantă din sfera tichetelor valorice face referire la tichetele cadou acordate de către angajatori, angajaţilor proprii, cu alte ocazii decât cele din codul fiscal, conform prevederilor. Astfel, pentru valoarea nominală a tichetelor cadou prevăzute la art. 76 alin. (3) lit. (h), din Codul Fiscal, angajatorul va avea obligaţia calculării, reţinerii şi plăţii contribuţiilor sociale obligatorii ale angajatului si angajatorului (i.e. contribuţia de asigurări sociale, contribuţia de asigurări sociale de sănătate şi respectiv contribuţia asiguratorie pentru muncă).
9. Dispar tichetele-cadou pentru angajaţii care promovează produse în magazine
10. Termenul pentru amnistia fiscală se prelungeşte
Cererile de anulare a obligaţiilor fiscale accesorii aferente obligaţiilor fiscale principale cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020 vor putea fi depuse până la data de 30 iunie 2022
Doriți consultanță de afaceri pentru a vă dezvolta business-ul? Avocații specializați în dreptul afacerilor de la SAUCĂ & PARTNERS vă stau la dispoziție cu cele mai prețioase sfaturi juridice.