Într-un articol precedent am vorbit despre un proiect de lege având ca scop eliminarea fișei de post, pontajele și regulamentul intern la microîntreprinderi, pentru a ușura sarcina biocratică.
Astfel, ordonanța pentru eliminarea obligației de întocmire a fișelor de post și a regulamentului intern, pentru microîntreprinderile cu maximum nouă salariați, a fost publicată în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare la acel moment.
Chiar dacă în primă variantă s-a propus eliminarea pontajului, noile modificări prevăd doar mai multă flexibilitate în ceea ce constă evidența muncii pentru angajatorii vizați și nu o eliminare a acestuia.
Forma actuală prevede simplificări pentru microîntreprinderile cu maximum nouă salariați și anume:
- Fișa postului devine opțională , însă va fi comunicată în scris la cerere.
„Elementele despre care trebuie informat salariatul trebuie să se regăsească şi în conținutul contractului individual de muncă, cu excepția fișei postului pentru salariații microîntreprinderilor cu maximum nouă salariați, pentru care specificarea atribuțiilor postului se poate face verbal. Prin excepție (…), la solicitarea scrisă a salariatului, angajatorul este obligat să-i comunice în scris fișa postului cu specificarea atribuțiilor postului.”
Acest lucru înseamnă ca angajatorii cu un număr mic de salariați nu vor mai fi obligați să întocmească fișa postului, urmând ca atribuțiile salariaților să fie comunicate direct verbal acestora.
Doar în situația în care salariatul dorește comunicarea fișei postului în scris, aceasta se va realiza de către angajatori.
Deci această formalitate este lăsată la latitudinea salariatului, fiind probabil ca cel puțin momentan mulți dintre salariați să dorească în continuare întocmirea fișei postului în scris, pentru o dublă certitudine și siguranță în ceea ce privește atribuțiilor lor de la respectivul loc de muncă.
- Reguli speciale în ceea ce privește pontajul
„Pentru salariaţii mobili, salariaţii care desfăşoară muncă la domiciliu și salariaţii microîntreprinderilor cu maximum nouă salariați, angajatorul ţine evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat în condiţiile stabilite cu salariaţii prin acord scris, în funcţie de activitatea specifică desfăşurată de către aceştia.”
Acesta nu devine opțional, așa cum era rezulta inițial din declarațiile oferite de autorități, ci va avea o procedură mai simplificată.
Astfel, părțile contractului individual de muncă vor avea posibilitatea de a stabili în scris cum se va realiza pontajul,ținându-se cont de activitatea specifică desfășurată ( în regim normal , în regim de telemuncă).
- Regulamentul intern devine opțional.
„Regulamentul intern se întocmeşte de către angajator, cu excepția microîntreprinderilor cu maximum nouă salariați, cu consultarea sindicatului sau a reprezentanţilor salariaţilor, după caz.”
Din această modificare, rezultă că microintreprinderile cu un număr de maxim nouă angajați nu vor mai fi ținuți de obligația de a întocmi un regulament intern. În acest caz vor fi aplicabile în mod direct prevederile generale prevăzute în Codul muncii , forma actualizată.
IMPORTANT de precizat faptul că aceste modificări au intrat în vigoare .
In cadrul echipei SAUCA&PARTNERS, exista un avocat specializat de dreptul muncii care va poate îndruma in ceea ce privește toate actele de dreptul muncii.