Orice societate trebuie sa aibă reprezentanți ai salariaților . Aceștia sunt importanti pentru a apara drepturile si interesele salariaților, in special atunci când se pune in discuție încheierea contractului colectiv de munca.
Pentru a trece în revistă toate atribuțiile reprezentanților salariaților, trebuie să plecăm de la prevederile art. 221 din Codul Muncii care statuează că:
„(1) La angajatorii la care sunt incadrati mai mult de 20 de salariati si la care nu sunt constituite organizatii sindicale reprezentative conform legii, interesele salariatilor pot fi promovate si aparate de reprezentantii lor, alesi si mandatati special in acest scop.
(2) Reprezentantii salariatilor sunt alesi in cadrul adunarii generale a salariatilor, cu votul a cel putin jumatate din numarul total al salariatilor.
(3) Reprezentantii salariatilor nu pot sa desfasoare activitati ce sunt recunoscute prin lege exclusiv sindicatelor.”
Codul Muncii nu stabilește obligativitatea alegerii reprezentanților salariaților, dar există numeroase situații în care legea stabilește ca acești reprezentanți să fie consultați, spre pildă: în cazul concedierii colective.
Reprezentanții sunt aleși în cadrul adunării generale a salariaților, cu votul a cel puțin jumătate din numărul total al salariaților, numărul acestora fiind stabilit de comun acord cu angajatorul, în raport cu numărul de salariați ai acestuia. În cazul în care aceștia nu reușesc să se organizeze pentru a își alege reprezentanții, considerăm că angajatorul trebuie să îi ajute pe salariați în demersul lor de alegere a reprezentanțiilor, atât prin punerea la dispoziția a logisticii necesare, cât și prin oferirea de informații juridice, interesul fiind al ambelor părți.
Trebuie precizat că nu pot candida pentru funcția de reprezentant al salariaților persoanele care reprezintă societatea(ex. Administratorii, managerii astfel numiți prin actul constitutive, etc.).
Principalele atribuții ale reprezentanților salariaților sunt următoarele:
- a) sa urmareasca respectarea drepturilor salariatilor, in conformitate cu legislatia in vigoare, cu contractul colectiv de munca aplicabil, cu contractele individuale de munca si cu regulamentul intern;
b) sa participe la elaborarea regulamentului intern;
c) sa promoveze interesele salariatilor referitoare la salariu, conditii de munca, timp de munca si timp de odihna, stabilitate in munca, precum si orice alte interese profesionale, economice si sociale legate de relatiile de munca;
d) sa sesizeze inspectoratul de munca cu privire la nerespectarea dispozitiilor legale si ale contractului colectiv de munca aplicabil;
e) sa negocieze contractul colectiv de munca, in conditiile legii.
Aveți nevoie de un avocat specializat în dreptul muncii pentru a concilia un conflict individual de muncă?
Avocații specializați în dreptul muncii de la SAUCĂ & PARTNERS vă stau la dispoziție pentru orice problemă legată reprezentarea intereselor salariaților în relația cu angajatorul.