PUNEREA ÎN APLICARE A HOTĂRÂRILOR JUDECĂTOREȘTI PRIVIND DESFIINȚAREA CONSTRUCȚIILOR
În România sectorul construcțiilor este în plină expansiune, iar probeleme de natură juridică sunt direct proporționale cu anvergura domeniului. Una dintre chestiunile care au provocat dispute aprinse între cetățeni și autorități se referă la punerea în executare a hotărârilor judecătorești prin care s-a dispus desființarea construcțiilor edificate în mod nelegal.
Din analiza jurisprudenței în materie, rezultă că obligația autorității administrative de a desființa edificiul construit ilegal este subsecventă obligației de desființare stabilite în sarcina beneficiarilor autorizației de construire. În ceea ce privește obligația beneficiarilor, persoane fizice și juridice, la desființarea construcțiilor edificate ilegal, în practica instanțelor au luat naștere două opinii. Într-o primă opinie, instanțele de judecată au considerat că obligația de desființare a construcțiilor nu poate cădea în sarcina particularilor, această soluție fiind inadmisibilă, prin raportare la art. 18 din Legea 554/2004: „instanța poate stabili obligații ca urmare a anulării unui act administrativ doar în sarcina unei autorități publice, consecințele care decurg în planul raporturilor dintre particulari din anularea acelor administrative urmând a fi însă valorificate pe calea acțiunilor de drept comun”[i].
În cea de a doua opinie, instanțele de contencios administrativ au apreciat că: „ se poate stabili obligația de demolare în sarcina particularilor”[ii], opinie la care raliem și noi.
Astfel, obligația de demolare se poate stabili și în sarcina unor particulari chiar de către instanțele specializate de contencios administrativ, evitându-se litigii ulterioare privind raporturile dintre particulari. În cazul în care obligația de desființare nu este adusă la îndeplinire de beneficiarii direcți ai autorizației de construire, persoane fizice și/sau juridice, obligația de de desființare revine autorității administrative emitente a actului administrativ anulat, în interiorul termenului stabilit de instanță, în caz contrar vor fi incidente dispozițiile de la art. 24 din Legea cu nr. 554/2004( acest articol se referă la fie solicitarea aplicării conducătorului autorității debitoare a unei amenzi pentru neexecutare, de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, fie solicitarea obligării autorității debitoare la plata penalităților de întârziere sau aplicarea ambelor forme de constrângere).
Pe cale de consecință, chiar dacă obligația de desființare a unei construcții este dispusă de instanța de contencios administrativ și fiscal în cadrul unui litigiu având ca obiect anularea unui act administrativ, aceasta incumbă, în principal, beneficiarilor actului administrativ, iar, în subsidiar, autorității administrative emitente[iii].
Căutați un avocat specializat în domeniul urbanismului și al construcțiilor care să vă reprezinte interesele în fața autorităților și în fața instanței de judecată?
Aveți nevoie de un avocat specializat în domeniul imobiliarelor care să vă sfătuiască în privința documentelor de care aveți nevoie pentru a începe edificarea unui imobil?
Avocații specializați de la SAUCĂ & PARTNERS vă stau la dispoziție pentru a veni în ajutorul dumneavoastră.
[i] Tribunalul București, Sentința nr. 4678/18.06.2015 definitivă prin Decizia nr, 6208/17.12.2015 a Curții de Apel București
[ii] Tribunalul București, Sentința nr. 1292/21.12.2014 definitivă prin Decizia cu nr. 1606/19.03.2015 a Curții de Apel București
[iii] G. Bogasiu(coordonator): Executarea hotărârilor în contenciosul administrativ, Editura Solomon 2020