NOILE MĂSURI SSM
Noile măsuri în domeniul sănătății și securității în muncă (SSM) sunt impuse atât angajatorilor din domeniul public cât și celor din domeniul privat pe perioada stării de alertă.
Aceste măsuri vizează atât aspecte precum instruirea salariaților, adaptarea regulilor interne și documentelor ce țin de SSM, cât și obligația de a desemna un responsabil cu măsurarea temperaturii angajaților, dotarea cu anumite produse și echipamente de protecție.
Așadar, potrivit Ordinului ministrului muncii și ministrului sănătății nr. 3577/831/2020, tuturor angajatorilor le sunt impuse următoarele măsuri :
- toți angajații care revin la munca de birou trebuie reinstruiți în domeniul SSM; reinstruirea acoperă și aspectele ce țin de epidemie și se va desfășura în timpul programului de muncă, nu în timpul liber al salariaților; va fi necesară o instruire corespunzătoare pentru reprezentanții lucrătorilor cu răspunderi specifice;
- angajatorii trebuie să stabilească ce activități pot fi continuate și/sau adaptate, dar desfășurarea activității de acasă poate rămâne o prioritate;
- trebuie identificate riscurile specifice condițiilor de contaminare epidemiologică și trebuie actualizat documentul de evaluare a riscurilor de SSM pentru angajați la noile condiții de desfășurare a activității;
- stabilirea consultărilor cu reprezentanții angajaților cu responsabilități specifice în domeniul SSM și, după caz, cu membrii Comitetului de SSM;
- afișarea la intrare și în cele mai vizibile locuri din unitate regulile de conduită obligatorie pentru angajații și pentru terții care intră în incintă cu privire la prevenirea îmbolnăvirilor;
- este obligatorie informarea angajaților(prioritar prin mijloace electronice) cu privire la riscurile de infectare și răspândire a virusului, cu privire la măsurile de protecție și regulile de distanțare socială aplicate în unitate, precum și cu privire la regulile de gestionare a situațiilor în care angajații/terții care au acces la locul de muncă prezintă simptome ale infectării cu COVID-19;
- precauții general valabile(salariații trebuie informați despre acestea):
- distanța socială de minimum 1,5 metri în toate zonele publice;
- igiena riguroasă a mânilor, cu apă și săpun, timp de măcar 20 de secunde, sau cu dezinfectanți, ori de câte ori e nevoie;
- evitarea atingerii feței cu mâinile nespălate/nedezinfectate;
- menținerea igienei respirației;
- limitarea contactului cu alte persoane la maximum 15 minute, la o distanță de măcar 1,5 metri;
- pot asigura mănuși, măști de protecție și alte echipamente individuale de protecție prin consultare cu responsabilul de SSM, în funcție de specificul activității;
- firmele trebuie să se asigure că terții care intră în incintă respectă regulile impuse;
- comunicare permanentă cu medicul/serviciul de medicina muncii pentru monitorizarea stării de sănătate a angajaților;
- pot individualiza programul de muncă al angajaților(mai ales a celor vulnerabili) care lucrează în spații închise, astfel încât să se reducă pe cât posibil contactul direct al acestora, fără afectarea programului normal de lucru; de asemenea, tot ca recomandare, individualizarea programului de lucru astfel încât între angajați să se asigure un interval de măcar o oră la începerea și terminarea programului de muncă, pe parcursul a trei ore, în tranșe de măcar 20% din personal, acolo unde în firmă sunt mai mult de 50 de angajați ce lucrează în același spațiu;
- asigurarea culoarelor speciale de acceî n incintă și circulație pentru a se evita aglomerarea unor locuri;
- limitarea accesului la zonele comune și distanțarea socială în aceste zone;
- stabilirea unor reguli pentru evitarea situațiilor accidentale de formare a unor grupuri spontane de persoane;
- desemnarea unui responsabil pentru verificarea temperaturii tuturor persoanelor ce intră în unitate; în același ordin, unde sunt prevăzute reguli privind angajații cu simptome de COVID-19, este indicată temperatura trecută de 37,3 grade Celsius, însă doar temperatura în sine nu este motiv pentru a nu permite accesul în incintă, iar ordinul precizează și cumularea cu alte simptome, o stare generală de rău;
- triajul observațional al angajaților prin verificarea temperaturii acestora la începutul programului și ori de câte ori e nevoie;
- interzicerea accesului în unitate a persoanelor ce prezintă simptome de infectare cu COVID-19;
- amplasarea dozatoarelor cu dezinfectant;
- pentru cei care au program cu publicul vor fi necesare benzi de marcare a distanței recomandate de 1,5 metri;
- dezinfectarea măcar o dată pe săptămână a suprafețelor care sunt frecvent atinse de mai multe persoane;
- firmele pot crea spații special amenajate pentru persoanele vulnerabile (cele cu boli cronice sau peste 65 de ani);
- acordarea pauzelor de masă eșalonat și cu distanțare socială;
- asigurarea în permanență cu săpun și dezinfectant la grupurile sanitare, vestiare etc.;
- amenajarea spațiului de lucru pentru a se putea păstra distanțarea socială, prin stabilirea unui număr fix de persoane ce pot lucra în aceeași cameră; montarea separatoarelor de plastic între birouri e o variantă;
- limitarea pe cât posibil a deplasărilor în afara locului de muncă;
- circulația documentelor în firmă să se facă preponderent electronic;
- revizuirea planului de prevenire și protecțieconform ordinului publicat, precum și a instrucțiunilor proprii de SSM și le aduc la cunoștința salariaților.
!!! Regimul sancționator specific SSM, în cazul încălcării acestor măsuri se regăsește în Legea nr.319/2006.