Conform noilor prevederi din Legea nr. 72/2022 indemnizațiile sau diurnele ce vor fi acordate angajaților aflați într-o detașare internațională vor putea fi reîncadrate de către echipele de inspecție fiscale doar pe baza constatărilor și confirmărilor Inspecției Muncii .
Astfel, inspectorii Fiscului nu vor mai putea reîncadra indemizațiile sau diurnele netaxabile în venituri salariale taxabile DOAR în baza controalelor realizate de inspectorii de muncă.
Inspecția Muncii, prin intermediul inspectoratelor teritoriale de muncă va avea obligația să confirme, în baza documentelor prezentate de angajator care este natura veniturilor acordate sub forma indemnizațiilor oferite.
Inspecția Muncii va realiza aceste demersuri fie la cererea autorităților, intituților publice ori alte entități, fie din oficiu.
Important de menționat faptul că, deși aceste dispoziții au intrat în vigoare prin publicarea legii în Monitorul Oficial, în continuare este nevoie a fi reglementată o procedură de aplicare. Această procedură se va stabili în termen de 60 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial, prin ordin comun emis de Ministerul Muncii și Ministerul Finanțelor.
În concluzie, între cele două entități va exista o colaborare, respectiv nici Fiscul, nici Inspecția Muncii nu vor putea dispune reîncadrarea indemnizațiilor pe cont propriu.
Anterior intrării în vigoare Legii 72/2022,nu erau prevăzute atribuții specifice pentru Inspecția Muncii în privința determinării naturii juridice a unei relații de muncă, aceasta având rolul de a face constatări în ceea ce privește calificarea juridică a contractelor și a plăților efectuate în baza acestora.
Pentru orice nelămuriri în legătură cu aceste noi aspecte puteți să ne contactați la următoarele adrese de email :
- gabriela@sauca.ro, tel. 0756.348.899
- popa.ioana@sauca.ro, tel 0751158080