Ghid pentru înființarea unei organizații non-profit de la A la Z
Daca v-ati gandit vreodata sa infiintati o organizatie non-profit si nu ati stiut daca sa alegeti intre o fundatie sau o asociatie, atunci cu siguranta aveti nevoie de consiliere legala.
De exemplu, stiati ca actele asociatiei se pot atesta si de catre un avocat si nu mai trebuie sa apelati la un notar? Daca nu, va asteptam sa contactati un avocat din cadrul SAUCA & PARTNERS care va va arata diferentele semnificative dintre asociatie si fundatie , dar si care va poate indruma sa luati decizia cea mai buna si mai avantajoasa, va poate redacta si atesta documentele necesare, conform prevederilor legale.
Ce trebuie insa sa stiti despre constituirea unei asociatii / fundatii ?
Sunt cateva lucruri esentiale ce trebuie luate luate in considerare, precum faptul ca asociatia se poate constitui obligatoriu din 3 membrii fondatori, pe cand fundatia se poate constitui doar dintr-un membru fondator. De asemenea trebuie sa avem in vedere cateva detalii deapre patrimoniul initial:
- pentru Asociatie patrimoniul initial este in cuantum de 200 lei şi trebuie subscris la o bancă comerciala, iar acesta va elibera o foaie de varsamant care se va depune la dosarul de infiintare al ONG-ului.
- pentru Fundaţie patrimoniu este stabilit la nivelul a 10 de salarii minime pe economie, iar acesta se depune la o unitate bancara.
Ce trebuie sa stim despre dizolvarea asociatiei ?
In caz de dizolvare a asociatiei, bunurile revin altor asociatii cu acelasi scop. In caz de dizolvare a fundatiei, bunurile revin fondatorilor sau mostenitorilor acestora
Scopul asociatiei /fundatiei trebui si el stabilit inca de la inceput:
Asociatia se poate constitui si pentru scopul personal nepatrimonial al asociatilor, pe cand fundatia nu se va putea constitui pentru un scop personal, ci doar pentru un scop comunitar.
Dupa ce va hotarati care este cea mai buna alegere pentru dumneavoastra, trebuie obtinuta rezervarea de denumire de la Ministerul Justitiei, care este valabila doar 3 luni. Noi, cei de la Sauca &Partners – Cabinet de avocatura recomandam clientilor infiintarea asociatiei intrucat patrimoniul initial este mai mic si se poate utiliza pe intreaga functionare a asociatiei. Inainte ca avocatul sa inceapa redactarea documentelor necesare pentru infiintarea asociatiei , trebuie sa aveti clarificate urmatoarele informatii:
- Numarul membrilor
- Durata asociatiei
- Scopul principal al asociatiei
- Obiectivele principale ale asociatiei
- Locul unde va fi sediul social ( poate fi la casa sau intr-un apartament )
- Membrii Consiliului Director ( Presedinte, Vicepresedinte, secretar)
In vederea infiintarii asociatiei, avocatul specializat va redacta si va atesta urmatoarele documente:
- Hotararea adunarii
- Statutul asociatiei
- Contractul de comodat/ sau contractul de inchiriere pentru locatia unde va exista sediul social al asociatiei
- Cererea de infiintare a asociatiei
Cateva alte aspecte importante ce trebuie stabilite:
▪ Actele se vor semna in fata avocatului, nu se pot semna prin corespondenta , intrucat avocatul atesta identitatea partilor semnatare.
▪ Pentru membrii asociatiei se vor obtine caziere fiscale
▪ Pentru sediul asociatiei, se va obtine extras de carte funciara
▪ Membrii fondatori pot fi si persoane juridice .
Dosarul cu documente se depune la Judecatoria unde asociatia isi va avea sediul.
Procedura poate dura intre 3-5 saptamani pana se va stabili termenul de judecata.
Dupa infiintarea asociatiei, clientul va primi doua documente importante care se vor pastra pe toata durata de functionare a asociatiei:
▪ Hotararea judecatoreasca cu mentiunea definitiva
▪ Certificatul de inregistrare in Registrul Asociatilor si Fundatiilor
Concluzii:
- Te putem ajuta cu consultanță juridică de specialitate cu privire la cele mai bune sfaturi și idei în ceea ce privește deschiderea unui ONG sub forma Asociației non-profit sau sub forma Fundației;
- De asemenea, ne ocupăm pentru tine cu profesionalism de tot ce presupune obținerea și pregătirea documentelor necesare pentru înființarea ONG-ului, depunerea dosarului complet la instanță, precum și eliberarea documentelor finale în acest sens;
- Ne luăm angajamentul finalizării proiectului solicitat de client într-un termen optim în raport cu rezultatul dorit, pentru ați începe activitatea în forma prevăzută de lege;
- Ne poți contacta la la nr. de telefon: 0756.348.899 sau la adresa de e-mail: info@sauca.ro;