Cu siguranta, aspectele juridice stabilite la infiintarea unei societati comerciale sunt importante atat din punct de vedere fiscal, cat si din punct de vedere contabil, iar in momentul constituirii unei societati comerciale, prin actul constitutiv se stabileste durata mandatului administratorului care va reprezenta societatea in relatia cu tertii, asa cum prevede art. 197 din Legea societatilor comerciale .
Exista situatii speciale in care asociatii aleg ca mandatul administratorului sa fie pe o perioada nelimitata de timp, insa in general asociatii stabilesc un mandat limitat al administratorului pentru a putea analiza modalitatea in care administratorul isi indeplinestii atributiile si gestioneaza activitatea societatii.
Este important de notat si faptul ca, la momentul infiintarii unei societati comerciale, se stabileste prin actul constitutiv , locatia unde societatea va avea sediul social si valabilitatea sediului social. In acest scop, Oficiul Registrului Comertului verifica contractul ce sta la baza stabilirii sediului social si mentioneaza in evidentele oficiale valabilitatea sediului social.
Un posibil exemplu ar putea fi urmatorul: daca spatiul folosit drept sediu social este inchiriat pe o perioada de 2 ani, atunci Oficiul Registrului Comertului va mentiona ca societatea comerciala are sediu social valabil doar o perioada de 2 ani, fiind obligatoriu ca ulterior societatea sa isi prelungeasca valabilitatea sediului social.
Ceea ce trebuie sa retinem, ca asociati sau proprietari ai unei societati comerciale, este faptul ca clauza de prelungire automata / tacita a duratei contractului de inchiriere sau a duratei contractului de comodat nu este recunoscuta de Oficiul Registrului Comertului si nu este pusa in aplicare, chiar daca aceasta clauza contractuala este permisa de lege, reglementata de lege si stabilita de comun acord de catre parti.
Daca apare aceasta situatie, societatea trebuie sa prezinte mereu catre Oficiul Registrului Comertului un act aditional semnat de parti de prelungire a valabilitatii sediului social sau un nou contract de inchiriere/ de comodat.
Insa cum putem verifica valabilotatea sediului social si durata mandatului unui administrator al unei societati comerciale anume ?
Raspunsul este unul simplu : se va obtine un certificat constatator de la Oficiului Registrului Comertului, unde este evidentiata situatia juridica a societatii comerciale, la zi. Astfel, putem avea la dispozitie informatii vitale fara foarte multa bataie de cap.
Insa de ce trebuie verificate aceste informatii ?Ei bine, exista cateva motive foarte bune pentru a avea acces la datele in cauza, cateva dintre ele fiind urmatoarele :
▪ Pentru a evita dizolvarea societatii;
▪ Pentru a evita anularea codului de TVA ;
▪ Pentru a evita includerea societatii in categoria contribuabililor inactivi ;
Ce trebuie sa stim conform art. 92 din Legea nr 207/2015 din Codul de procedura fiscala, ca si contribuabili este urmatorul aspect :
- contribuabilul/platitorul persoană juridică sau orice entitate fără personalitate juridică este declarat inactiv și îi sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivității dacă se află în una dintre următoarele situații:
- a) nu îşi îndeplinește, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligație declarativă prevăzută de lege;
b)se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c)organul fiscal central constatată [n.n. – a se citi „constată” în loc de „constatată”] că nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat;
d)inactivitatea temporară înscrisă la registrul comerţului;
e)durata de funcţionare a societăţii este expirată;
f)societatea nu mai are organe statutare;
g)durata deţinerii spaţiului cu destinaţia de sediu social este expirată.
In mod evident, nimeni nu vrea sa se afle intr-una din aceste situatii, insa ce este de facut pentru a evita asemenea neplaceri ? Puteti apela la noi, echipa Cabinetului de Avocatura Sauca & Partners, pentru a va oferi consultanta de care aveti nevoie pentru a evita aceste consecinte negative din punct de vedere juridic, fiscal si contabil.
Va stam la dispozitie pentru orice intrebari ati putea avea, deci apelati la noi chiar astazi !