Eșalonarea la plată reprezintă un aranjament de plată în rate a obligațiilor fiscale restante ale debitorilor aflați în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești. Eșalonarea se poate acorda pe o perioadă de 6 luni, dar dacă se constituie garanții perioada se poate prelungi pentru o perioadă de 5 ani.
Consecințele eșalonării:
- Suspendarea executării silite pentru sumele care fac obiectul eșalonării la plată a obligațiilor fiscal
- Amânarea la plată a penalităților de întârziere cuprinse în certificatul de atestare fiscală în vederea anulării.
- Necalcularea și nedatorarea penalităților de întârziere pe perioada eșalonării la plată, pentru obligațiile fiscale eșalonate la plată, cu excepția situației privind achitarea cu întârziere a ratei de eșalonare.
- Posibilitatea participării la licitațiile publice ca urmare a faptului că obligațiile fiscale eșalonate la plată nu sunt considerate obligații fiscale restante
Documente necesare:
- Cerere care se adresează registraturii organului fiscal care trebuie să cuprindă:
- a) datele de identificare a debitorului
- b) perioada pentru care se solicită eşalonarea la plată, exprimată în luni, şi motivarea acesteia;
- c) suma totală pentru care se solicită eşalonare la plată şi/sau amânare la plată, după caz, defalcată pe tipuri de impozite,
- d) justificarea stării de dificultate generate de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti şi cauzele acesteia;
- e) menţiuni referitoare la înlesnirile la plată acordate până la data depunerii cererii, în baza actelor normative în materie de înlesniri la plată;
- f) menţiuni referitoare la bunurile în proprietate, în cazul debitorilor care nu deţin bunuri în proprietate sau acestea sunt insuficiente pentru constituirea garanţiilor la nivelul prevăzut de art. 193 din lege, după caz;
- Copia ultimei situaţii financiare anuale;
- Situaţia încasărilor şi plăţilor pe ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a eşalonărilor la plată a obligaţiilor fiscale;
- Copia ultimei balanţe de verificare;
- Programul de restructurare sau de redresare financiară semnat de reprezentantul legal al debitorului, care va conţine şi argumentarea posibilităţii plăţilor pe perioada solicitată la eşalonare;
- situaţia privind indicatorii orientativi şi alte informaţii.
Debitori cu risc fiscal mic
Este important de stabilit dacă vă încadrați în categoria debitorilor cu risc fiscal mic, fiindcă în acest caz puteți beneficia de o eșalonare pe o perioadă de 12 luni, chiar dacă nu se constituie garanții. Astfel, este considerat debitor cu risc fiscal mic cel care:
a)nu are fapte înscrise în cazierul fiscal;
b)administratorii, în cazul societăţilor pe acţiuni sau în comandită pe acţiuni, şi asociaţii majoritari sau, după caz, asociatul unic şi/sau administratorii, în cazul celorlalte societăţi, altele decât societăţile pe acţiuni sau în comandită pe acţiuni, nu au fapte înscrise în cazierul fiscal;
c)nu se află în inactivitate temporară înscrisă la registrul comerţului sau în registre ţinute de instanţe judecătoreşti competente;
d)nu are obligaţii fiscale restante mai mari de 12 luni;
e)nu a înregistrat, conform reglementărilor contabile, pierderi din exploatare în ultimul exerciţiu financiar închis;
f)în cazul persoanelor juridice, să fi fost înfiinţate cu minimum 12 luni anterior depunerii cererii.
Aveți un control fiscal și nu aveți la momentul actual fondurile financiare necesare plății acestui debit? Doriți eșalonarea la plată pentru a suspenda executarea silită?
Căutați un avocat specializat în drept fiscal care să vă reprezinte interesele în fața A.N.A.F. în urma controlului efectuat de către aceasta? Doriți asistență juridică pentru a face demersurile privind procedura de eșalonare a plății?
Avocații specializați în drept fiscal de la SAUCĂ & PARTNERS vă stau la dispoziție pentru orice problemă.